Op het traject Eindhoven-Den Bosch rijden sinds dinsdag geen treinen, omdat de spoordijk onstabiel is. Dat komt doordat dassen er een enorme burcht hebben gegraven.
"Bij het graven zijn we nog geen enkele das tegengekomen en daar zij we blij mee", zegt een woordvoerder van ProRail tegen NU.nl. "We willen de treinen op de Brabantse spoorverbinding zo snel mogelijk weer laten rijden, maar we willen reizigers en vervoerders van goederen geen valse hoop geven."
Het lijkt erop dat de dassen vanzelf vertrokken toen het graven was begonnen, schrijft het Brabants Dagblad. Of dit betekent dat de treinen daar ook sneller dan verwacht weer over het spoor kunnen rijden, is nog onduidelijk. Eerder zei ProRail ernaar te streven de treinen eind volgende week weer te laten rijden.
"We weten natuurlijk niet wat we nog zullen tegenkomen en houden de situatie nauwlettend in de gaten", gaat hij verder. "Als we uitsluitsel hebben over hoelang dit nog precies gaat duren, dan gaan we dat direct communiceren."
Om te voorkomen dat de dassen weer onder het spoor gaan graven om zich daar te nestelen, plaatst ProRail antigraafgaas. "We brengen het antigraafgaas ruim langs het spoor aan, zodat de dassen er niet snel weer doorheen kunnen komen", zegt de ProRail-woordvoerder.
"We brengen het gaas ook aan op de plekken waarvan we denken dat ze aantrekkelijk zijn voor de dassen." Daarnaast maakt de spoorwegbeheerder de tunnels dicht zodra alle dassen vertrokken zijn.
Ook werkt de spoorwegbeheerder aan een landelijke ontheffing waardoor ze sneller actie kunnen ondernemen wanneer ze weer te maken hebben met dassen op het spoor. Omdat dassen een beschermd diersoort zijn, had ProRail deze vergunning nodig. Maar die kwam pas donderdagavond, terwijl de problemen al op dinsdag begonnen.
"Nu moeten we nog bij elk gebied een aparte vergunning aanvragen om te beginnen met graven naar dassenburchten. Dat neemt natuurlijk veel tijd in beslag", legt de woordvoerder uit. "Met een landelijke ontheffing hoef je dat proces niet steeds weer opnieuw aan te gaan en kunnen we eerder actie ondernemen."
De spoorwegbeheerder zegt in gesprek te zijn met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) om deze landelijke ontheffing zo snel mogelijk te krijgen.
Source: Nu.nl algemeen