Scholen zullen sowieso worden geholpen als ze volgens de Inspectie van het Onderwijs niet zo goed presteren. Deze krijgen 500 euro per leerling om de basisvaardigheden te verbeteren, bijvoorbeeld door extra lessen te geven aan kleinere groepjes en leraren bij te scholen.
Daarnaast kunnen deze scholen een 'basisteam' over de vloer krijgen. Dat helpt leerlingen met lezen, schrijven en andere basisvaardigheden.
Andere scholen mogen ook een aanvraag voor een subsidie of basisteam indienen. Ze lopen wel het risico dat het geld op en de aanvraag wordt afgewezen. Het ministerie van Onderwijs zal dan een selectie maken op basis van gegevens van onder meer het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Onderwijsminister Dennis Wiersma verdeelt voor het komende schooljaar 332 miljoen euro. Het jaar daarop staat er net zo'n subsidiepot klaar. Dat is fors meer dan de 224 miljoen euro die voor dit jaar is verdeeld. Dat gebeurde nog per loting, maar daar waren de scholen kritisch over.
Wiersma verwacht de komende twee schooljaren ongeveer 2.200 basisscholen en middelbare scholen en 650.000 leerlingen te kunnen helpen met de subsidie. Hij betaalt dit met geld dat eerder al in het regeerakkoord is vrijgemaakt. Dit jaar maakt ongeveer een derde van de scholen gebruik van deze regeling.
Source: Nu.nl algemeen