De NVWA vond tijdens de controle ook 500 kilo bedorven hondenvoer en alle ruimtes waren smerig.
De hondenfokker kwam al meerdere malen in opspraak. Vorig jaar december werden 29 honden weggehaald en eind januari werden nog eens 435 honden in beslag genomen.
De gemeente gaat volgende week nogmaals controleren of er nog honden op het terrein zijn. Die controles moeten wekelijks plaatsvinden gedurende een periode van tien weken. Bij elke overtreding wordt 2.500 euro opgelegd, daardoor kan de totale dwangsom oplopen tot 25.000 euro.
De Raad van State besloot begin februari dat de hondenfokker in maart met zijn bedrijf in Eersel moest stoppen, maar dat heeft de fokker niet gedaan.
Eerder bleek al dat het bedrijf illegaal honden fokt en verhandeld. De dieren zijn niet gezond en de fokker had de administratie niet op orde. Verder heeft de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant meerdere milieuovertredingen geconstateerd. Uitkeringsinstantie UWV controleert nog of er sprake is van uitkeringsfraude.
In 2021 kreeg de hondenfokker ook al een dwangsom opgelegd. Volgens dierenwelzijnsorganisatie House of Animals is al bekend dat de fokker zich met zijn dieren in België wil gaan vestigen. Daar wil hij zijn bedrijf voorzetten.
De fokker ontkende eerder zijn honden slecht te behandelen. Hij noemde House of Animals daarbij "een criminele organisatie".
Source: Nu.nl algemeen