Home

Hamer kritisch op De Mol na nieuw rapport The Voice: 'Het wás niet op orde'

Advocatenkantoor Van Doorne concludeerde woensdag dat er meerdere gevallen van "ongepast gedrag" hebben plaatsgevonden bij talentenjacht The voice of Holland, maar dat er niks met de meldingen bij leidinggevenden lijkt te zijn gedaan. Producent ITV had daar geen duidelijke regels voor en handelde daarom onjuist, aldus Van Doorne.

Dat terwijl John de Mol in de uitzending van BOOS, waarin de misstanden rondom de talentenshow werden blootgelegd, vrouwen opriep zich te melden. Dat zou volgens hem veilig zijn.

Maar het rapport bewijst volgens Hamer dat De Mol toen niet de waarheid sprak. Zij snapt dat veel vrouwen die zich in eerste instantie meldden bij Van Doorne, het advocatenkantoor dat voor ITV het onderzoek deed, zich toch niet wilden laten interviewen. "Zij zeiden: we vertrouwen het niet", aldus Hamer.

De regeringscommissaris seksueel wangedrag weet niet goed wat ze met de samenvatting van het onderzoek van ITV aan moet. "Het is geen cultuuronderzoek, want de cultuur bij het bedrijf wordt niet onderzocht", stelt ze. "Het is geen integriteitsonderzoek, het wordt niet duidelijk wie er verantwoordelijk was. Het zweeft er allemaal een beetje tussen." Hamer zet ook haar vraagtekens of alles bij ITV nu wel op orde is, zoals het bedrijf claimt.

RTL wil een "stevig gesprek" met het bedrijf gaan voeren, maar wil niet zeggen wat de inzet van dat gesprek moet zijn. De slachtoffers van The voice of Holland willen dat het verantwoordelijke Nederlandse managementteam van ITV aftreedt na het woensdag verschenen rapport.

ITV wil niet zeggen of het managementteam dit overweegt.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next