Media hadden zich fel verzet tegen de voorgenomen stopzetting van de persalarmeringen, die op 1 april zou in gaan.
Bij de bekendmaking van het verbod, in december 2022, erkende Yesilgöz al dat het stopzetten van meldingen gevolgen zou hebben voor journalisten en fotografen. Verslag doen van bijvoorbeeld een brand of verkeersongevallen zouden een stuk lastiger worden. "Zij zullen op een andere manier dan gebruikelijk aan hun informatie moeten komen."
Reden voor het stopzetten van de alarmeringen is dat (bijzondere) persoonsgegevens worden weggegeven. Dat mag volgens de privacywet niet, oordeelde Landsadvocaat Reimer Veldhuis vorig jaar. De Landsadvocaat staat Nederland bij in juridische procedures.
Het Bestuurlijk Meldkamer Beraad vroeg Veldhuis om advies nadat Ambulancezorg Nederland vragen had gesteld over de alarmering. De minister zou met de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) zoeken naar een andere oplossing.
De politie verstuurt sinds eind 2018 automatisch persalarmeringen aan media met een abonnement. Zij krijgen het bericht tegelijkertijd met de hulpdiensten. Het gaat om incidenten als aanrijdingen, ontploffingen met gewonden en schietpartijen. De lijst is opgesteld in samenspraak met vakbond NVJ.
De NVJ noemde het besluit "betreurenswaardig en belemmerend voor de beroepsgroep". Ook schaadt het de controlerende taak van de pers, zo stelt NVJ-woordvoerder Paul Teixeira. "Als er geen automatische meldingen meer uitgaan, ben je overgeleverd aan de bereikbaarheid en toegankelijkheid van de politievoorlichter. Die moet dan iedereen apart op de hoogte gaan brengen."
De NVJ maakte gisteren bekend een brandbrief te hebben gestuurd naar de minister.
Source: Nu.nl algemeen