Home

Kangoeroe die rond Ede ontsnapte blijkt nog niet te vangen: 'Keer wat anders'

De eerste melding over de kangoeroe kwam op 7 februari binnen, bevestigt Daniëlle Fränkl van de Dierenambulance Gelderse Vallei na berichtgeving van Omroep Gelderland. Op die dag is ook voor het eerst geprobeerd het exotische dier te vangen. "Dan kom je voor de eerste keer met een kangoeroe in aanraking. Hoe vang je zo'n dier?"

Ze probeerden de kangoeroe met netten in te sluiten, maar dat lukte niet. "Het beestje was nogal snel. Op een gegeven moment was hij uit zicht", zegt Fränkl.

Pas deze week ontving de dierenambulance een nieuwe melding over het spierwitte dier. Met de eigenaar is vervolgens een nieuw plan van aanpak gemaakt.

Dat plan bestaat uit het creëren van een paar voerplekken. "Van één plek weten we dat hij daar komt. Daar hangen ook camera's en zetten we een vangkooi neer. Als hij daarin loopt, kunnen we hem op afstand dichtdoen."

De kangoeroe wordt de kooi ingelokt met onder meer wortels en appels. De kooi, die een grootte van 3,5 meter bij 3,5 meter heeft, wordt "een beetje ingericht zodat het voor hem comfortabel wordt". Fränkl denkt daarbij aan rietmatten aan de zijkant.

Het is geen optie om de kangoeroe neer te schieten met een verdovingspijltje, omdat je daarvoor op zo'n 10 meter afstand van het dier moet zien te komen. Daarnaast is het nog maar de vraag waar hij dan - half verdoofd - heen rent. "Dan wordt hij eerder een gevaar voor zichzelf."

Dat de kangoeroe al twee maanden lang weet te overleven, komt volgens Fränkl door de hoeveelheid eten in de buurt. Ook zijn er schuurtjes waarin het dier zich warm kan houden. "Hij heeft eigenlijk alles om in de natuur te overleven."

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next