Dat terwijl nog steeds veel mensen thuiswerken. De reden dat de verkeersdrukte volgens de ANWB alsnog "in alle hevigheid" is teruggekeerd, komt door het groeiende wagenpark. In vergelijking met 2019 zijn er 470 duizend meer auto's in ons land.
Iets wat "letterlijk en figuurlijk zijn sporen nalaat op de weg", zegt Arnoud Broekhuis van de ANWB. Volgens het CBS zijn er in Nederland ruim 8,9 miljoen personenauto's. "Tel daarbij het vrachtverkeer op en het is duidelijk dat dit consequenties heeft voor de doorstroming. Zeker als we gelijktijdig de weg op gaan."
In Noord-Holland groeide de filezwaarte de afgelopen drie maanden met 20 procent vergeleken met 2019. De drukste provincies blijven Zuid-Holland en Noord-Brabant. Het slechte weer hielp niet mee. Zo zorgden sneeuw en regen op zowel 7 als 14 maart voor een totale filelengte van ruim duizend kilometer.
De dinsdag en donderdag blijven de drukste dagen. Op maandag- en vrijdagochtend was het juist iets rustiger dan voorheen. Al wijst er volgens Broekhuis niets op dat het op de weg echt minder druk zal worden. "Zelfs overdag is het af en toe al aansluiten in de rij."
Source: Nu.nl algemeen