Home

Ajax-trainer Heitinga eist duidelijkheid over toekomst: 'Maak een keuze'

"Maak een keuze", zegt de 39-jarige Heitinga dinsdag tegen ANP. "Een goede of een foute, maar maak er één."

"Je zag hoe belangrijk de samenwerking tussen Erik ten Hag en Marc Overmars was", vervolgt Heitinga. Daarmee doelt hij op de voormalige trainer en technisch directeur van Ajax, die de Amsterdammers naar de Europese top stuwden. Beiden zijn vorig jaar vertrokken.

"Zij vulden elkaar aan en gaven elkaar rugdekking", vertelt Heitinga. "Er is toen iets moois gegroeid. Ik leef nu van dag tot dag als interim-trainer. Maar we moeten volgend seizoen ook een ploeg hebben die weer in Europa mee kan."

Heitinga werd eind januari overgeheveld van Jong Ajax naar het eerste elftal van de Amsterdammers, als opvolger van de ontslagen Alfred Schreuder. De aanstelling was ad-interim. Heitinga zou tot het einde van het seizoen voor de groep staan, waarna een definitieve vervanger het zou overnemen.

De start was veelbelovend. Heitinga won met Ajax zeven Eredivisie-wedstrijden op rij en bereikte de halve finales van het bekertoernooi, waardoor er stemmen opgingen om de oud-verdediger permanent aan te stellen.

Maar er was ook kritiek op zijn functioneren. Ajax werd door Union Berlin uit de Europa League geknikkerd. Bovendien raakte de landstitel door een nederlaag tegen Feyenoord en een gelijkspel tegen Go Ahead Eagles uit zicht.

Heitinga wil graag hoofdtrainer van Ajax blijven. "Maar het plaatje moet volgend seizoen wel kloppen", zegt de 87-voudig Oranje-International. "Ik ben ingestapt om het maximale uit de groep te halen, maar ik moet ook roeien met de riemen die ik heb. Je kan me pas echt beoordelen als ik mijn eigen groep en technische staf heb samengesteld."

Maandag flirtte trainer Peter Bosz openlijk met Ajax. Een dag later slaat Heitinga met zijn vuist op tafel. Hij wijst de leiding van de Amsterdamse club erop dat de onduidelijkheid over zijn toekomst een weerslag op de spelersselectie heeft.

"Wat gaan Timber, Álvarez en Kudus doen?", zegt Heitinga "Waarom zouden ze blijven? Wat kunnen we ze bieden? Ik denk dat we de zaken snel op orde moeten hebben. Ik kan ze geen duidelijkheid verschaffen."

"Technisch manager Gerry Hamstra is vertrokken. Nu gaan algemeen directeur Edwin van der Sar en Klaas-Jan Huntelaar daarover. 'Boven' moeten nu de juiste beslissingen worden genomen. Welke spelers komen er, welke spelers gaan er? Het is heel onrustig zo."

De timing van Heitinga is pikant te noemen. Ajax treedt woensdagavond in de halve finales van het bekertoernooi aan tegen Feyenoord. De Klassieker in De Kuip wordt om 20.00 uur afgetrapt.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next