Home

Finland treedt officieel toe tot de NAVO: 'Begin van een nieuw tijdperk'

De toetreding werd dinsdagmiddag officieel tijdens een overleg tussen buitenlandministers van de NAVO-leden in Brussel. Daar overhandigde de Finse minister van Buitenlandse zaken Pekka Haavisto het ondertekende toetredingsdocument aan zijn Amerikaanse evenknie Antony Blinken.

NAVO-chef Jens Stoltenberg benadrukte vooral het geopolitieke verlies voor Rusland met de Finse toetreding. "Hij krijgt precies het tegenovergestelde", zei hij over eerdere afkeurende opmerkingen van de Russische president president Poetin over Fins lidmaatschap. "Finland zal vandaag - en Zweden zal snel volgen - volwaardig lid van de alliantie worden", zegt Stoltenberg.

Rusland kondigde maandag al dat het de militaire capaciteit in de noordwestelijke grensregio met Finland zal opschalen.

Met de toetreding komt een einde aan een tijdperk waarin de Finnen zich neutraal wilden positioneren op het geopolitieke toneel. Ondanks spanningen met de Russen koos Finland sinds de Tweede Wereldoorlog altijd voor relatief vriendelijke betrekkingen met Moskou.

Maar de Russische invasie van Oekraïne is een keerpunt voor Helsinki gebleken. Onder leiding van de regering van premier Sanna Marin diende Finland samen met Zweden een verzoek tot lidmaatschap in.

Het belangrijkste uitgangspunt van de NAVO is artikel 5, waarin is geregeld dat een aanval op één NAVO-lidstaat wordt beschouwd als een aanval op alle lidstaten.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next