De 27-jarige gorilla voelde zich sinds afgelopen zondag niet lekker. Maandag werd hij extra geobserveerd en werd zijn mest onderzocht. De volgende dag was zijn gezondheid nog steeds niet verbeterd.
Daarom besloot de Rotterdamse dierentuin om hem verder te onderzoeken en hem vocht toe te dienen. Terwijl hij onder narcose was, is hij overleden. De doodsoorzaak is niet bekend. Hier wordt verder onderzoek naar gedaan.
In 2007 werd Bokito wereldnieuws toen hij uit de dierentuin ontsnapte. In de loop der jaren ontwikkelde de gorilla zich tot een sociale familieman, meldt Diergaarde Blijdorp. Hij kreeg tien nakomelingen en accepteerde een pleegzoon. Volgens de dierentuin is dat ongebruikelijk bij gorilla's.
Bokito werd op 14 maart 1996 geboren in Zoo Berlin. In het kader van het Europese fokprogramma kwam hij in 2005 naar Diergaarde Blijdorp in Rotterdam.
Source: Nu.nl algemeen