Een 35-jarige en een 34-jarige man plaatsten op sociale media een video waarin te zien is hoe een van hen zijn eigen eetstokjes gebruikt om gember uit een bakje te eten. Dat bakje werd ook door andere restaurantgasten gebruikt. De video is inmiddels offline gehaald.
De politie van Osaka arresteerde de twee mannen op basis van ordeverstoring en het vernielen en vervuilen van eigendommen. Beide mannen hebben schuld bekend.
Een van de mannen zei dat hij mensen aan het lachen wilde maken. Hij werd door zijn vriend gevraagd om iets grappigs te doen voor de camera. Daarom besloot hij met zijn eigen stokjes gember te eten uit het bakje dat andere mensen ook gebruiken, in plaats van het bestek te gebruiken dat daarvoor bedoeld is.
Bij een veroordeling voor ordeverstoring kunnen de mannen een gevangenisstraf van maximaal drie jaar en een boete van maximaal 500.000 yen (3.500 euro) krijgen. Vanwege vernieling van eigendommen riskeren ze een gevangenisstraf van maximaal drie jaar en een boete van maximaal 300.000 yen (2.100 euro).
Meerdere sushiketens in Japan hebben te maken gehad met dit soort grappen. Op sociale media gaan al langer video's rond van restaurantgasten die zich niet gedragen.
Eerder werden drie mensen gearresteerd omdat ze zich "onhygiënisch" gedroegen in sushirestaurants. Zo likte het drietal aan kommen, tandenstokers en eetstokjes en legden ze die vervolgens terug op tafel.
Source: Nu.nl algemeen