Home

Dwangsom voor Heineken vanwege blikjes zonder statiegeldlogo

ILT vindt dat Heineken daarmee de wet overtreedt en heeft een dwangsom opgelegd van 15 cent per blikje, tot een maximum van 1 miljoen euro.

Als bij het bereiken van dit maximumbedrag nog steeds geen sprake is van naleving, kan de ILT de dwangsom verhogen.

Sinds begin deze maand zit er statiegeld op blikjes frisdrank of bier. Je kunt in de supermarkt nog wel blikjes tegenkomen waar geen statiegeld op zit, maar dat is een kwestie van tijd. Vanaf 1 april mogen alle producenten alleen nog blikjes mét statiegeld maken en verkopen.

Heineken heeft eerder al aangegeven pas in mei over te kunnen stappen, maar daar heeft de ILT dus geen begrip voor..

De inspectiedienst meldt donderdag ook dat het blikjes is tegengekomen waar wel statiegeld op zit, maar waar geen statiegeldlogo op is afgedrukt. Volgens de ILT kan dit voor verwarring zorgen bij klanten.

"Alleen op de kassabon is te zien dat er statiegeld is betaald, niet op het blikje zelf", aldus de dienst, die de zaak nu onderzoekt. Als het logo ontbreekt, is dat ook een overtreding. ILT bekijkt nu welke maatregelen het hiertegen neemt, zonder te vermelden om welke bedrijven het gaat.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next