Vogelbekdieren zijn beschermd in Australië omdat ze met uitsterven worden bedreigd. Het vangen en gevangen houden ervan is strafbaar.
De man werd door beveiligingscamera's gefilmd toen hij samen met een vrouw en het vogelbekdier in de trein stapte. Volgens de Australische politie liet het koppel andere mensen het vogelbekdier aaien.
Dit gedrag is volgens het korps riskant voor het vogelbekdier. Zo kan het dier veel stress ervaren en ziektes oplopen. Ook voor mensen zijn er risico's: vogelbekdiermannetjes hebben namelijk een soort giftige stekel aan hun achterpoten. De pijn van zo'n steek is vergelijkbaar met de pijn van honderden wespensteken.
De man wordt beschuldigd van het meenemen en gevangen houden van een beschermd dier. Er hangt hem nu een boete van 430.000 Australische dollar (omgerekend zo'n 264.000 euro) boven het hoofd. Zaterdag moet hij in de rechtbank verschijnen. Agenten hebben ook de vrouw met wie hij was gesproken. Het is onduidelijk of zij ook verdachte is.
Waar het vogelbekdier zich op dit moment bevindt, is onduidelijk. De politie heeft informatie ontvangen dat het dier is vrijgelaten in een rivier, schrijft BBC News.
Source: Nu.nl algemeen