Rutte gebruikte destijds een oude Nokia. Door het verwijderen van de sms'jes was die informatie niet meer beschikbaar voor andere partijen.
De premier beweerde dat hij berichten had bewaard die hij belangrijk vond. Dat was volgens het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) onjuist.
Het onafhankelijke adviesorgaan adviseerde naar aanleiding hiervan in januari hoe belangrijke personen binnen de overheid hun berichten voortaan moeten bewaren. Daar geeft het kabinet nu gehoor aan.
Zo moeten zakelijke berichten van bewindspersonen en topambtenaren op korte termijn zoveel mogelijk automatisch worden opgeslagen. Het kabinet wil daarvoor een speciaal platform opzetten.
Of en hoelang bericht moet worden bewaard, hangt van iemands functie af. Zo worden chatberichten van bewindslieden langer bewaard dan van een topambtenaar. Appjes en sms'jes van overige ambtenaren mogen gewoon op de telefoon blijven staan.
Het beleid gaat niet gelijk van start. In het derde kwartaal van dit jaar begint de overheid met een pilot. Daarna wordt het beleid getoetst.
Om informatieverlies te voorkomen, mogen bewindspersonen geen appjes en sms'jes verwijderen tot het nieuwe beleid ingaat.
Source: Nu.nl algemeen