NOC*NSF gaat de nieuwe locatie samen met sponsoren en Sportcentrum Papendal uitbaten onder de vlag van TeamNL. De sportkoepel en Heineken waren in 2019 al overeengekomen dat de samenwerking tot een einde zou komen.
Het was de bedoeling dat er bij de Olympische Spelen van Tokio in 2020 een nieuwe huldigingslocatie onder de naam TeamNL Huis zou komen, maar dat evenement werd uitgesteld vanwege de coronapandemie. In 2021 gingen deze Spelen alsnog door, maar waren er nauwelijks toeschouwers toegelaten. Datzelfde gold voor de Winterspelen van 2022 in Peking.
Bij de Olympische Spelen in Parijs van volgend jaar zal het TeamNL Huis dan eindelijk zijn intrede doen. Het is mogelijk dat Heineken in dit project alsnog een rol krijgt, schrijft het FD. Maar de naam Holland Heineken House is verleden tijd.
Het Holland Heineken House was decennialang een begrip in de sportwereld. De Nederlandse bierbrouwer organiseerde de gelegenheid voor het eerst op de Olympische Spelen van Barcelona in 1992. Het was bedoeld als ontmoetingsplek voor topsporters en publiek.
In de praktijk verwierf het Holland Heineken House vooral bekendheid als huldigingslocatie. Nederlandse medaillewinnaars werden er enthousiast onthaald in de zweet- en bierdampen van een bacchanaal.
Ook koning Willem-Alexander liet zich er graag zien. Dat leverde tijdens de Winterspelen van Sotsji in 2014 een foto op waar hij niet graag aan herinnerd wordt. Willem-Alexander en Máxima poseerden toen vrolijk met de Russische president Vladimir Poetin.
De komende Olympische Spelen gaan op 26 juli 2024 van start in Parijs. Het evenement duurt ruim twee weken.
Source: Nu.nl algemeen