Home

Inspectie haalt arbeidsmigranten uit vervallen klooster in Valkenburg

Na een melding van de gemeente Valkenburg is de arbeidsinspectie naar het voormalige klooster gegaan. De inspectie vermoedt dat er sprake is van een schijnconstructie. Negen van de tien arbeidsmigranten hadden een Pools visum, maar volgens de inspectie mogen ze niet in Nederland werken.

Negen van de arbeidsmigranten komen uit Belarus en Moldavië en een uit Polen. De werknemers vertelden slechts 800 euro per maand te verdienen voor een werkweek van vijftig tot zestig uur. Dat is vermoedelijk een overtreding van de wet minimumloon en de arbeidstijdenwet.

De inspectie ontdekte ook dat de arbeidsmigranten in heel slechte omstandigheden woonden. Zo had het kloostergebouw kapotte ramen en geen verwarming. Er was ook maar één badkamer en wc, en een gemeenschappelijke keuken met een kookplaat.

Het gebouw was verder heel smerig. Daarop verbood de inspectie de tien om nog langer in het gebouw te wonen en werken. Mogelijk werden de werknemers ook blootgesteld aan asbest in het klooster. Verder bleken steigers die bij het pand stonden, onveilig. Het werk op die steigers is direct stilgelegd.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next