Het AD sprak met zeventien betrokkenen, waaronder veertien ex-FVD'ers. Zij omschrijven Baudet als een onberekenbare man. Zo spreekt een oud-medewerker van een "vaak terugkomend vernederingsritueel", waarin hij mensen tot op het bot uitfoetert. Anderen bevestigen dat beeld.
Overmatig drankgebruik speelde volgens oud-medewerkers vaak een grote rol. Voormalig persvoorlichter Tom Gorny zegt dat Baudet zich meermaals verloor door zijn drankgebruik op de werkvloer, "met woede-uitbarstingen tot gevolg".
Meerdere oud-FVD'ers herinneren zich een incident uit 2020 in het partijkantoor in Amsterdam. Daarbij zou Baudet meerdere lege wijnflessen hebben gegooid naar een medewerker, die het onderzoek leidde naar racistische en antisemitische berichten binnen de jongerenafdeling van de partij. Alle flessen missen en spatten op de vloer kapot.
Daarnaast stuurde de partijleider porno naar een vrouwelijke collega. Dat gebeurde net na het overlijden van George Floyd, die door een gewelddadige politiearrestatie in de VS om het leven kwam. Baudet stuurt een filmpje van Floyd die seks heeft met een vrouw. "Je kunt wel een geheimpje bewaren hè? Kan dit in de fractieapp?", schrijft hij erbij.
De collega ervaart het later als grensoverschrijdend en meldt het bij de toenmalige Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib. Op haar aanraden besluit ze zich ziek te melden.
FVD'ers die de partij verlieten, onder wie Eva Vlaardingerbroek, zeggen verder tegen het AD dat de partij dreigde met hoge boetes. Zogenaamd vanwege het schenden van de geheimhoudingsplicht. Oud-Kamerlid Henk Otten kreeg de hoogste: 170.000 euro. Een rechter stelde hem uiteindelijk in zijn gelijk, waardoor hij niet hoefde te betalen.
In een reactie aan de krant laat Baudet weten dat hij zich niet herkent in de beschuldigingen van intimidatie. Ook zou hij geen last hebben van woede-uitbarstingen en zou hij de flessen gegooid hebben omdat scherven geluk zouden brengen.
Hij erkent het filmpje met Floyd gestuurd te hebben, maar "het bestaat niet dat de dame in kwestie zich geïntimideerd heeft gevoeld."
Source: Nu.nl algemeen