Alarmerende rapporten volgen elkaar op: het gaat niet goed met de Nederlandse natuur. Maar met onder meer de bever, de otter en de zeehond in Nederland gaat het wél goed. Met de bever gaat het zelfs zo goed dat we de aanwezigheid van het knaagdier soms lastig vinden.
Ook met de snoek, de boomkikker en de zeearend gaat het goed. Bij de boomkikker komt dat door beschermingsprojecten. Het dier is daardoor de afgelopen 25 jaar met sprongen vooruitgegaan.
Een op de tien mensen die besmet zijn geraakt met de omikronvariant van het coronavirus, heeft na drie maanden nog steeds klachten. Dat aandeel is bijna twee keer zo klein als na een besmetting met de deltavariant van het virus, bleek afgelopen week.
Mensen met het postcovidsyndroom houden langere tijd last van klachten als vermoeidheid, benauwdheid, hersenmist, problemen met het geheugen en moeite met drukke omgevingen.
Belangrijke kanttekening is wel dat veel meer mensen besmet raken met de omkironvariant dan met de deltavariant. Per saldo lopen dus alsnog méér mensen het postcovidsyndroom op. Alleen de kans dat je het overhoudt aan een omikronbesmetting, is dus kleiner. "Wel blijven de langdurige klachten ingrijpend", benadrukt het RIVM.
Een baby die ruim vijf dagen onder het puin lag na de aardbeving in Turkije is 54 dagen na de ramp herenigd met haar moeder. Van de vrouw werd lange tijd gedacht dat zij de aardbeving niet had overleefd.
De ruim drie maanden oude baby lag 128 uur onder een ingestort gebouw in de provincie Hatay, voordat ze werd gered. Aangenomen werd dat het meisje het enige gezinslid was die de beving van 6 februari had overleefd.
Er was deze week nog meer goed nieuws. Onder meer deze berichten, met groot of klein nieuws, bezorgden ons op de redactie een glimlach:
Verbetering: In een eerdere versie van dit overzicht stond dat mensen minder lang klachten overhouden na een omikronbesmetting. Dat is onjuist: ze houden minder vaak langdurige klachten over (dan na een deltabesmetting). Hoelang de klachten aanhielden, is niet onderzocht. Ook hebben we de nuance toegevoegd dat per saldo veel meer mensen omikron oplopen dan delta, en dus ook het postcovidsyndroom.
Source: Nu.nl algemeen