Eerder kondigde het Pentagon, waar het ministerie van Defensie zit, aan dat het onderzoekt hoe de documenten op sociale media Discord, 4Chan en Telegram zijn beland. Daarnaast is het Amerikaanse ministerie van Justitie een strafrechtelijk onderzoek gestart naar het lek.
De documenten die zijn aangemerkt als 'geheim' of 'topgeheim' bevatten niet alleen informatie over de Verenigde Staten, maar ook andere landen. Het zou onder meer gaan over de voorbereiding op een aankomend Oekraïens offensief tegen Rusland. Zo bevatten de documenten informatie over het luchtafweersysteem van Oekraïne, geplande wapenleveranties en troepenaantallen.
Ook staat in de documenten dat de CIA vermoedt dat de Israëlische geheime dienst, de Mossad, de antiregeringsprotesten in Israël aanmoedigt. Die informatie brengt de VS in verlegenheid. Het suggereert namelijk dat de VS een van zijn belangrijkste bondgenoten in het Midden-Oosten bespioneert. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu deed het nieuws zaterdag af als "leugenachtig en zonder enige onderbouwing".
Het is nog niet duidelijk wie de documenten gelekt heeft. Amerikaanse ambtenaren verklaarden vrijdag anoniem tegenover persbureau Reuters dat zij dachten dat Rusland of pro-Russische groeperingen achter het lek zaten.
Volgens bronnen van The New York Times zijn de documenten op sommige punten aangepast. Met name schattingen van het aantal Russische oorlogsdoden zouden naar beneden zijn bijgesteld, terwijl het aantal doden aan Oekraïense zijde wordt overschat. Dat zou erop kunnen duiden dat de getallen zijn bewerkt door Russische bloggers, die de documenten veelvuldig delen op sociale media.
Verschillende veiligheidsexperts laten Reuters zondag weten dat zij vermoeden dat er een Amerikaan achter het lek zit, omdat veel van de documenten alleen in Amerikaanse handen waren. Sommige documenten zouden overeenkomen met rapporten die de CIA verspreidt onder hooggeplaatste ambtenaren van het Witte Huis, het Pentagon en het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Source: Nu.nl algemeen