De centrale regering in Londen is bang dat de Schotse wet gevolgen heeft voor de gelijkheidswetgeving in de rest van Groot-Brittannië.
Met het veto bemoeit de centrale regering in Londen zich volgens een Schots regeringslid te veel met de keuzes van Schotland. Het regeringslid zegt tegen lokale media dat de Schotten naar de rechter stappen "om de democratische beslissing van het parlement te handhaven en te zorgen voor een goede bescherming van de decentralisatie".
In Schotland zelf leidde de transgenderwet tot ophef. Zowel voor- als tegenstanders gingen de straat op.
De Schotse wet maakt het voor trans personen makkelijker om hun geslacht in officiële documenten te wijzigen. Daarnaast wordt de leeftijd verlaagd waarop mensen een aanvraag voor geslachtsverandering mogen doen. Die grens ligt nu op achttien jaar en gaat - als de wet erdoor komt - naar zestien jaar.
Source: Nu.nl algemeen