Home

Marijn de Vries betreurt grote ingrepen NOS Sport: 'Had niet zover hoeven komen'

"zo groot hadden die gevolgen helemaal niet hoeven te zijn", zegt ze over het terugtreden van de hoofdredactie. Ook de gevolgen voor de oud-collega die haar destijds bestookte met seksueel getinte opmerkingen zijn groter dan nodig, vindt de wieleranalist.

"In mijn geval staan de gevolgen voor de dader niet in verhouding tot het vergrijp. Hij wordt nu overal aangekeken op het verhaal, en nu zullen zich misschien deuren sluiten voor hem. Dat had helemaal niet moeten gebeuren als hij destijds gewoon een tik op de vingers had gekregen." De Vries beschreef in haar column hoe NOS Sport niet optrad tegen het gedrag van de collega na haar melding.

De Vries denkt dat er nu niets aan de hand was geweest als de collega destijds wel van hogerhand gecorrigeerd was. "Dit had helemaal niet zo hoeven te lopen. Voor smerige praatjes verdien je een berisping, geen publieke schandpaal."

De Vries schreef hoe ze na de klacht aan het adres van haar collega niet meer werd teruggevraagd bij NOS Sport als analist. "Ik was maar een klein radertje in het geheel. En de makkelijkste oplossing was om dat ene radertje te verwijderen, zo bleef de machine draaien en zag niemand wat."

"In mijn column wilde ik duidelijk maken hoe groots zo'n beslissing is voor dat radertje. Het is vernederend om te voelen dat er zo achteloos met je wordt omgegaan. Dat je een pionnetje bent dat zo van het bord kan worden gegooid."

De hoofdredactie van NOS Sport zou eerst in fases terugtreden, maar besloot na een artikel van de Volkskrant over de misstanden toch direct op te stappen. Onder anderen presentator Tom Egbers legde zijn werkzaamheden voorlopig neer na beschuldigingen van wangedrag.

De Vries is nu werkzaam als wieleranalist bij het Belgische Sporza.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next