De overheidsdocumenten doken volgens The Washington Post eind vorig jaar op in een besloten chatgroep op de berichtendienst Discord. Ze werden daar gedeeld door een twintiger die zich OG noemde, en de groep leidde. Hij zei dat hij ze had meegenomen van zijn werk op de legerbasis.
OG publiceerde sinds eind vorig jaar enkele documenten per week, die via Discord hun weg vonden naar andere sociale media. Eerst tikte OG de stukken woord voor woord over en gaf hij er commentaar op, onder meer om het jargon van inlichtingendiensten uit te leggen.
De andere leden in de groep lazen de ellenlange berichten van OG niet. Het kostte OG ook te veel tijd om de documenten over te tikken. Daarom plaatste hij later foto's van de geheime stukken in de chatgroep.
De chatgroep bestond volgens The Washington Post sinds 2020 en was alleen toegankelijk op uitnodiging. De ongeveer twintig leden, voornamelijk jongens en jongemannen, deelden een fascinatie voor "wapens, militaire uitrusting en God".
De krant heeft met twee leden van de chatgroep gesproken die zeggen OG's ware identiteit te kennen. Ook heeft de krant een stemopname, foto's en een video van OG gezien.
Verder las The Washington Post berichten uit de chatgroep. Ook analyseerde de krant zo'n driehonderd foto's van andere geheime documenten die nog nergens anders gepubliceerd zouden zijn.
Het Amerikaanse ministerie van Defensie probeert de authenticiteit van de documenten vast te stellen. Daarnaast maakt het ministerie een inschatting van de gevaren die het lek kan hebben voor de veiligheid van de VS en andere landen. Het ministerie van Justitie is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar het lek.
Source: Nu.nl algemeen