N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
Dat aardbevingen in Groningen ontstaan door de gaswinning is bekend. Hoe dit precies gebeurt is minder bekend, dus nemen we een kijkje onder de grond.
Door Emmelien Stavast
scroll
Het gasveld in Groningen ligt op ongeveer 3 kilometer diepte. Onder verschillende lagen gesteenten.
Het aardgas zit onder hoge druk in de poriën van een zandsteenlaag. Deze laag bestaat gemiddeld voor zo’n 80% uit steen en voor zo’n 20% uit poriën.
Het gas zit onder zo’n enorme druk in de poriën dat je het gesteente alleen maar hoeft ‘aan te prikken’ en dan stroomt het gas er vanzelf uit.
Boven het gasveld ligt drie kilometer aan gesteente, dit geeft een neerwaartse druk op de zandsteenlaag. Het samengeperste gas in de poriën geeft opwaartse druk. Doordat het gas uit de bodem wordt gezogen, neemt deze tegendruk af. Daar klinkt de bodem in.
Dit veroorzaakt spanning op de breuken die door de bodem lopen.
Deze breuken zijn ooit ontstaan, tijdens de vorming van de Alpen, door verschillende druk op verschillende delen van het onderaardse gesteente.
Op een gegeven moment is de spanning te groot en moet deze ontladen. Dit gebeurt door een plotselinge beweging langs de breuklijn van enkele millimeters tot centimeters ten opzichte van elkaar.
Deze snelle beweging zorgt voor trillingen, die zich verspreiden door de bodem. Wanneer de verschuiving groot genoeg is, zijn de golven voelbaar aan het aardoppervlak. Een aardbeving.
U kunt ons via dit formulier informeren over taalfouten of feitelijke onjuistheden, dat stellen wij zeer op prijs. Berichten over andere zaken worden niet gelezen.
Source: NRC