DEN HAAG - Een voormalige medewerker van de Haagse Stadspartij sleept haar oude partij voor de rechter. Nic Timmerman staat na een dienstverband van 27 jaar op straat, omdat de Haagse Stadspartij in maart haar raadszetel verloor. Maar de afhandeling van haar ontslag kan volgens Timmerman niet door de beugel. 'Ik zit al maanden zonder geld.'
De problemen in de Haagse Stadspartij blijven zich opstapelen, ook na de desastreuze gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart. De partij verloor toen haar enige raadszetel en verdween na bijna dertig jaar uit de gemeenteraad.
Aan die verkiezingsnederlaag waren maandenlange spanningen vooraf gegaan, waarbij een aantal partijleden lijsttrekker Fatima Faïd grote verwijten maakte en een machtsstrijd met haar aanging.
Ook trokken kandidaat-raadsleden zich terug. Faïd overleefde de aanval en bleef aan als lijsttrekker, maar verloor het vertrouwen van de kiezers.
Nu dient zich een ander probleem aan. Doordat de Haagse Stadspartij geen raadszetel meer heeft moest de fractie worden ontmanteld. Dat betekende dat de partij medewerkers moest ontslaan. Ook Nic Timmerman, die in vaste dienst was, kreeg de bons.
'Op 23 maart kreeg ik een mailtje van Fatima Faïd waarin stond dat ik per 1 april, een week later dus, op staat zou staan en dat ik mijn spullen in moest leveren. Dat is na een dienstverband van 27 jaar niet helemaal hoe het werkt', vertelt Timmerman met gevoel voor understatement.
Want een opzegtermijn van drie maanden, zoals is voorgeschreven, kreeg ze niet en dus ook het bijbehorende salaris niet. Ook een transitievergoeding ging aan haar neus voorbij. Bovendien werd haar ontslag niet aangevraagd bij uitkeringsinstantie UWV, zegt Timmerman.
'Ik krijg dus geen uitkering', zegt ze. 'Ik heb al een paar maanden helemaal geen geld, terwijl ik een alleenstaande moeder ben met een dochter van 15. We zijn nu aan het lenen, want de huur moet gewoon worden betaald.'
Timmerman laat het er niet bij zitten en is op advies van juristen naar de rechter gestapt. Ze eist van de Stichting Fractie Haagse Stadspartij betaling van het achterstallige salaris en een transitievergoeding.
'Ik heb recht op minimaal drie maanden salaris, een transitievergoeding en ziektegeld', zegt Timmerman. 'Want ik zat vanaf half januari ziek thuis, maar ik ben ook niet ziek gemeld.'
Elke fractie in de Haagse gemeenteraad ontvangt een eigen budget voor fractieondersteuning. Dat is bedoeld voor zaken als het inhuren van fractiemedewerkers en andere onkosten. De hoogte ervan hangt af van de omvang van de fractie.
Fatima Faïd erkent in een reactie dat het niet behalen van een zetel voor de Haagse Stadspartij 'ook persoonlijke gevolgen heeft voor meerdere betrokkenen en ex-werknemers'.
Faid: 'Over persoonlijke situaties van ex-werknemers kunnen wij vanuit privacyoverwegingen (AVG) geen uitspraken doen.' Op maandag 29 juni treffen Timmerman en Faïd elkaar in de rechtbank.
Source: Omroep West Den Haag