Home

Japanse keizer toert door regio: 'Dit is een heel bijzonder bezoek' - Omroep West

DEN HAAG - Hoog bezoek voor het koningspaar: de Japanse keizer Naruhito en zijn vrouw Masako zijn deze week in de regio voor een staatsbezoek. Het keizerlijk paar reist niet vaak naar het buitenland, maar voor Willem-Alexander en Máxima maken zij een uitzondering. 'Ze leven heel teruggetrokken.'

Afgelopen zondagavond verscheen er een verrassende foto op de social media-kanalen: het Koninklijk Huis deelde een selfie van Willem-Alexander en Naruhito, voorafgaand aan de wedstrijd Nederland - Japan.

De twee staatshoofden en hun echtgenotes hadden zich in Huis ten Bosch verzameld om samen naar de WK-wedstrijd te kijken, inclusief voetbalsjaals om hun nek.

'Ik kan me er eerlijk gezegd niks bij voorstellen, het beeld dat ze met een bitterbal en een biertje naar de wedstrijd kijken', vertelt royaltydeskundige Sam Hoevenaar in West Wordt Wakker.

'Naruhito en Masako leven zó teruggetrokken in Japan. Maar het kan best zo zijn dat ze dachten: we gaan nu lekker met de voeten omhoog. Even lekker relaxen met zijn allen.'

Zo'n selfie is voor de keizer nieuw terrein, stelt Hoevenaar. 'Ze zijn wat dat betreft altijd deftig en strikt, maar hierin zie je toch dat ze een persoonlijke band met ons koningshuis hebben.'

Die band is al lange tijd hecht. In 2006 verbleef het Japanse echtpaar voor een privébezoek op Paleis Het Loo. Keizerin Masako kampte met depressies en mocht van de toenmalige koningin Beatrix even tot rust komen in de groene omgeving van het paleis.

'Toen zijn de banden tussen Japan en Nederland nog hechter geworden', legt de royaltydeskundige uit. Keizer Naruhito had afgelopen maandag in zijn eentje een kort fotomoment op Het Loo, waar het Japanse paar wederom verblijft. Masako meldde zich hiervoor af.

Hun bezoek aan Nederland is bijzonder te noemen, vertelt Hoevenaar. 'Ze brengen nauwelijks staatsbezoeken. Nahurito en Masako leven teruggetrokken en zijn bijna nooit zichtbaar in de publiciteit. Ze maken ook zelden reizen.'

Maar voor Nederland pakken ze uit, met een driedaags staatsbezoek én dus een unieke speelse selfie. 'In het bezoek zitten veel persoonlijke touches. In Delft waren ze woensdagmiddag in Deltares, het kennisinstituut over water.'

Zowel Willem-Alexander als keizer Naruhito zijn watermanager geweest, zegt de royalitydeskundige. 'In hun jongere jaren hebben ze zich verdiept in de uitdagingen van water. Hoe staat het met de dijken, wat kunnen we doen met de kracht van water? Daar worstelen ze in Japan ook mee. Dus daar is kennis over uitgewisseld en er is gepraat over hoe Nederland en Japan hierin kunnen samenwerken.'

Donderdag maken de keizer en de koning een tour door Den Haag en Leiden. In de ochtend gaan ze naar de Staten-Generaal en begin middag wordt er geluncht in het Mauritshuis.

'Ook wat cultuur betreft is er een samenwerkingsverband tussen Nederland en Japan. Het Meisje met de Parel van Vermeer wordt later dit jaar uitgeleend aan een museum in Osaka, dus daar wordt bij stilgestaan.'

Na de lunch in het Haagse museum togen de staatshoofden naar het Vredespaleis en aansluitend rijden ze naar de Universiteit Leiden. 'De keizer ontmoet daar studenten van Japan Studies', vertelt Hoevenaar.

'Ze gaan naar het zweetkamertje (de ruimte waar studenten wachten op de uitslag van hun afstuderen, red.) waar ook de handtekening van Willem-Alexander op de muur staat.' Ook een bezoek aan de Japanse tuin van de universiteit staan op het programma.

Heel veel ruimte voor spontaniteit in dit overvolle programma is er dus niet, duidt Hoevenaar. 'Heel veel ligt al vast. Er is een duidelijk draaiboek, met vaste tijden voor de gesprekken. Vorige week was de bondspresident van Duitsland op bezoek, dat was wat flexibeler.'

Hij vervolgt: 'Het Japanse hof is strenger, ze zijn geënt op regels en ceremoniële afspraken. Dit bezoek zal dus strikt verlopen, er wordt weinig aan het toeval overgelaten.'

Wie donderdag een glimp van Willem-Alexander en Naruhito wil opvangen, kan gerust wachten in de buurt van bijvoorbeeld de universiteit.

'Maar dat zijn hele korte momenten waarin ze bijvoorbeeld naar de ingang lopen', zegt Hoevenaar. 'Kijken kan altijd, maar ze gaan niet de straten in en de pleinen over.'

Source: Omroep West Den Haag

Previous

Next