Home

Bewoners mogen in ieder geval week langer blijven wonen in oud ministerie - Omroep West

DEN HAAG - De sloop van het oude pand van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor station Laan van NOI in Den Haag moet minimaal een week wachten. De bewoners die er op dit moment antikraak verblijven, willen er niet weg. Door de eigenaar van het pand zijn zij daarom voor de rechter gedaagd. Woensdag diende het kort geding en de uitspraak komt op 8 juli, een week later dan de gewenste sloopdatum van de ontwikkelaar.

Het SoZa-gebouw gaat tegen de vlakte en daarvoor komen zo'n 1200 nieuwe woningen terug. Een deel daarvan zal bestemd zijn voor studenten en een deel voor sociale huur.

De eigenaar van het pand, de bouwende ontwikkelaar VORM, wil met de sloop beginnen op 1 juli. Deze week zijn de vergunningen onherroepelijk geworden en nu lijkt niets de bouw meer in de weg te staan, op het verzet van zo'n dertig bewoners na.

VORM wil daarom via de rechter afdwingen dat de bewoners het pand verlaten. Ze hebben volgens de ontwikkelaar voldoende opzegtermijn gehad, het was vooraf duidelijk voor de bewoners dat ze er tijdelijk zouden wonen en de bruikleenovereenkomst was absoluut geen huurcontract.

Dat zien de bewoners anders. Zij zeggen dat ze zoveel betalen voor hun woonruimte dat het meer lijkt op huren dan op antikraak. De bewoners vinden dat ze daarom huurrechten hebben en er dus niet zomaar uitgezet kunnen worden.

Voorafgaand aan het kort geding was er een steundemonstratie vanuit de Bond Precaire Woonvormen die de bewoners bijstaat. Ook Lesley Arp van het Straatconsulaat steunt de bewoners, want huisuitzetting kan volgens haar leiden tot dakloosheid.

'Volgens de brede definitie van dakloosheid, de ETHOS-definitie, zijn mensen die op de bank moeten slapen in hun eigen netwerk ook dakloos. Bij zo'n ontruiming geldt het recht van de sterkste. Mensen met een financiƫle buffer vinden nog wel een oplossingen, maar anderen zullen ergens op de bank moeten gaan slapen.'

De uitspraak van het kort geding is op 8 juli. Tot die tijd mogen de bewoners in het voormalig ministeriepand blijven. Naast het kort geding loopt er ook nog een bodemprocedure die dieper ingaat op de contracten van de bewoners. De uitspraak daarvan kan pas later verwacht worden.

Source: Omroep West Den Haag

Previous

Next