Home

VS trekt crisistroepen per direct terug, NAVO springt bij

NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte heeft donderdag in Brussel bevestigd dat de Amerikaanse terugtrekking uit de crisistroepen van het bondgenootschap per direct ingaat. De maatregel volgt op een besluit van de regering-Trump om minder militairen en materieel beschikbaar te stellen als de NAVO in een gewapend conflict betrokken raakt.

De Amerikaanse bijdrage wordt afgebouwd in onderdelen die bedoeld zijn voor snelle inzet bij een plotselinge crisis. Volgens ingewijden, aangehaald door persbureau Reuters, gaat het onder meer om gevechtsvliegtuigen, drones, patrouillevliegtuigen, torpedobootjagers en een onderzeeër die kruisraketten kan dragen. Het gaat om capaciteit die pas in actie komt als er daadwerkelijk geweld uitbreekt waarbij de NAVO besluit in te grijpen.

Rutte benadrukte dat de beslissing vooral gevolgen heeft voor hypothetische scenario's. "Als een oorlog uitbreekt, zullen alle bondgenoten, inclusief de VS, het maximale doen om ervoor te zorgen dat we de oorlog kunnen voeren", zei hij voorafgaand aan een vergadering van NAVO-defensieministers. Hij onderstreepte dat de snelle reactietroepen juist bedoeld zijn voor het geval zich ergens onverwacht een crisis ontwikkelt.

Om het wegvallende deel van de Amerikaanse inzet op te vangen, hebben andere NAVO-landen toegezegd extra bijdragen te leveren. Rutte kondigde woensdag al aan dat de andere lidstaten het gat zullen dichten. Nederland zal daarbij ook extra verantwoordelijkheid nemen, zei minister van Defensie Dilan Yeşilgöz donderdagochtend tegen persbureau ANP, zonder concrete aantallen of typen eenheden te noemen.

De stap uit Washington past in de kritische koers van president Donald Trump tegenover de NAVO. Het Witte Huis dringt er al langere tijd op aan dat Europese bondgenoten meer investeren in hun eigen defensie en hun verplichtingen binnen het bondgenootschap volledig nakomen. De Amerikaanse regering gebruikt de terugschaling van crisistroepen als drukmiddel in die discussie.

De Amerikaanse minister van Defensie Pete Hegseth, die in Brussel is voor het overleg met zijn collega’s, zei dat de NAVO moet terugkeren naar zijn oorsprong als "hardline" militair bondgenootschap. Hij stelde dat de Verenigde Staten tevreden zijn dat meerdere landen hun defensie-uitgaven hebben verhoogd en kondigde aan dat landen die achterblijven daarop blijven worden aangesproken. De bijeenkomst in Brussel geldt als opmaat naar een grote NAVO-top in Ankara op 7 en 8 juli, waar de gevolgen van de Amerikaanse terugtrekking en de paraatheid van het bondgenootschap centraal zullen staan.

Ter illustratie (Afbeelding: Grok AI / FOK.nl)

Source: Fok frontpage

Previous

Next