Welkom allen!
We zijn dan nu echt vertrokken voor een lange en vooral hete periode. Monumenteel zijn de eerste 30-ers al een feit en daar komen er nog een heel pak meer van bij. Vandaag in het binnenland, maar morgen overal en dus ook op de Wadden en aan de kust c.q grotere meren. Morgen zien we kwikstanden van 31 graden op Terschelling tot 36 graden in Limburg. Verder over het algemeen overal tussen de 32 en 35 graden.
Vandaag zien we nog wel de beruchte zeevlam op het strand. Op het strand is het nu nog slechts zo'n 20 graden bij een volstrekt grijze hemel. Echter, op het land lost deze direct weer op, dus ook in de duinen zie je hooguit nog wat flarden op afstand.
Verder is het nu vrij zonnig met wat sluierbewolking en is het met een hoge luchtvochtigheid ook tamelijk benauwd buiten. Inmiddels zien we wel een vore ontstaan boven het noordwesten van Frankrijk en de eerste donderbuien zullen weldra van zich doen gelden. Dit hele spul komt inderdaad onze kant op en bereikt via Belgie Zeeland in de avond, om vervolgens op avontuur te gaan in de rest van ons land. Dit kunnen stevige buien zijn met hagel, zware windstoten en lokaal ook veel regen in korte tijd. Mogelijk zelfs tussen de 20 en 35 mm in een uur tijd. Na deze vore is het zeker niet uitgesloten dat er ook nog een paar nieuwe donderbuien gaan ontstaan.
Bij dit alles zien we vannacht minima van 19 tot 21 graden, en dat betekend dat de kans op vorst vrij klein is, en de kans op een plaknacht tamelijk groot beste luitjes.
Morgenochtend horen we misschien nog wat gerommel in het oosten, maar al vrij snel wordt het lange tijd zonnig en opnieuw zeer benauwd weer. Opnieuw zien we dan diverse factoren die aanwezig zijn voor de vorming van zware onweersbuien. Het hangt nog wel van een aantal details af waar en wanneer, er zijn ook modellen die weinig laten gebeuren. In eerste instantie lijkt het zuidoosten kandidaat te zijn, maar later ook in het westen met donderbuien die zich op zee gaan vormen. Al deze buien lijken nog een stuk zwaarder uit te pakken met kans op zeer zware windstoten en ook grote hagelstenen.
Ik hou dit uiteraard in de gaten mensjus!
Tot morgen!
Source: Fok frontpage