DEN HAAG - De soepbus op de Koekamp in het centrum van Den Haag moet mogelijk op zoek naar een andere plek. De gemeenteraad wil dat de bus verhuist naar een locatie die 'beter recht doet aan privacy, rust en waardigheid' van bezoekers. De organisatie achter de soepbus reageert echter verbaasd. 'Wij krijgen vaker klachten, maar dat gaat nooit over privacy.'
De soepbus staat sinds een aantal jaar op de Koekamp naast het centraal station. Elke avond delen vrijwilligers daar soep en andere etenswaren uit aan dak- en thuisloze mensen en anderen die dit nodig hebben.
Maar juist die centrale locatie staat nu ter discussie. Hart voor Den Haag diende afgelopen april namelijk een motie in om de bus te verplaatsen.
Raadslid Carlos Martinez van Andel wil dat de gemeente, in samenwerking met de organisatie van de soepbus, onderzoekt of er een alternatieve locatie mogelijk is die meer privacy en waardigheid biedt aan de bezoekers. Daarin werd hij gesteund door de VVD, Denk en het CDA.
Het raadslid zegt met de motie te zijn gekomen na een toevallige ontmoeting met twee mensen die vertelden dat ze weleens bij de soepbus kwamen maar zich daar ergerden aan een gebrek aan privacy.
De organisatie van de soepbus reageert echter kritisch. 'Het is heel merkwaardig dat er op basis van die twee anonieme klachten een motie wordt ingediend en dat die dan ook nog eens wordt aangenomen', stelt woordvoerder Alen Tijseling.
Hij vindt het ook vreemd dat het raadslid niet eerst even met de vrijwilligers van de bus komt praten. 'Of met bezoekers die in de rij staan.' De vrijwilligers vragen namelijk geregeld aan de bezoekers of er problemen of klachten zijn.
'Onze vrijwilliger Jennifer staat al tien jaar elke dinsdag in de bus en die heeft nog nooit een klacht over privacy gehoord', vertelt Tijseling. 'We hebben duizenden klachten gehoord, maar we hebben nog nooit gehoord: ik voel me hier bekeken. Of: er is hier geen privacy.'
De organisatie heeft goed contact met de gemeente over hun werk en hoort daar ook geen klachten van. 'We hebben een eigen casemanager en die vertelde ons dat het allemaal goed ging. In 2025 was er geen enkele klacht binnengekomen over de soepbus op de Koekamp.'
Ook hulpinstanties Dokters van de Wereld en het Leger des Heils, die beide samen met de soepbus op de Koekamp staan, geven aan dat ze geen eerdere klachten hebben gehoord van bezoekers over privacy.
Dokters van de Wereld zegt dat ze de Koekamp ook een fijne locatie vinden. Vorige locaties waren minder bekend en werden minder bezocht. De Koekamp is juist een centraal ontmoetingspunt voor hulpverleners en dak- en thuisloze mensen.
In de motie van Hart voor Den Haag wordt ook alleen de soepbus benoemd als hulpverlening, terwijl er ook elke week vrijwilligers van het Rode Kruis, Dokters van de Wereld en het Leger des Heils staan.
'Op dinsdag en donderdag staan er ook straatverpleegkundigen van HWW zorg en het Straatpastoraat', zegt Tijseling. 'Doordat deze instanties niet worden meegenomen in de motie, krijgen wij het idee dat de gemeenteraad niet op de hoogte is van de hulp die wordt aangeboden.'
De gemeente heeft na de raadsvergadering contact opgenomen met de organisatie van de soepbus om te vragen wat ze van de motie vinden. 'Wij hebben toen gezegd dat kritiek belangrijk is, maar dat onze voorkeur uitgaat naar het blijven staan op de Koekamp. Juist omdat die plek bekend is.'
Tijseling geeft aan nu zelf onderzoek te gaan doen om te kijken wat de bezoekers ervan vinden. 'Wij hebben inmiddels ook bedacht dat we een officiële enquête gaan houden.'
De gemeente heeft gezegd dat ze dat een goed idee vindt en dat ze de resultaten van de gesprekken en enquête gaat afwachten. Een paar jaar geleden heeft de soepbus ook al met de gemeente gesproken over alternatieve locaties.
'Ze vonden de dakloze mensen op de Koekamp niet zo'n fijn gezicht', zegt Tijseling. 'Dat snappen we, maar met ons valt altijd te praten over locaties. We hebben de gemeente destijds een hele lijst met andere locaties aangeleverd. Daar hebben we nooit meer iets van gehoord.'
De soepbus zou het niet erg vinden om zich te verplaatsen, als de gemeente een mooie plek kan faciliteren. Volgens Tijseling staan ze het liefste op het Spui.
Sinds de motie is er geen contact meer geweest tussen Hart voor Den Haag en de soepbus. 'We hebben Carlos en Richard (de Mos, red.) uitgenodigd om een keer mee te rijden. Daar hebben we geen reactie op gekregen.'
'In het verleden is al eens eerder gekeken naar alternatieve locaties, maar toen was de constatering dat er geen geschikte andere locatie was', bevestigt een woordvoerder van de gemeente.
Volgens de gemeente zijn er veel organisaties actief en is het gebied rondom het centraal station een passende locatie. 'Dit kent voordelen qua bereikbaarheid, maar het kan ook druk zijn.'
Nu onderzoekt de gemeente andere locaties. 'Op verzoek van de raad onderzoeken we of er alternatieve plekken met genoeg ruimte voor de verschillende organisaties en hulpverleners zijn.'
Daarbij wordt gekeken of de locaties recht doen aan 'privacy, rust en waardigheid van de mensen die er gebruik van maken', zegt de woordvoerder.
In een reactie herhaalt Martinez van Andel dat hij vindt dat de dak- en thuisloze mensen te veel in de aandacht staan op de Koekamp en dat ze hierdoor geen privacy hebben.
'Ik sprak de twee mensen bij de historische haven, in de buurt van de Bierkade', zegt het raadslid. 'Ik hoorde dat en dacht: daar heb je wel een punt. Als ik er zelf zou staan, zou ik het ook niet fijn vinden om gebruik te maken van de hulp onder het oog van langslopend Den Haag.'
Martinez van Andel sprak ook met iemand van de soepbus voorafgaand aan de raadsvergadering en zag toen een mogelijkheid. 'Er werd gezegd dat ze op zich goed staan aan de Koekamp en dat ze liever niet weg willen, maar dat ze niet helemaal tegen een verplaatsing zijn.'
Als de bus zou moeten verplaatsen, hoopt het raadslid dat de andere hulpverleners meeverhuizen. Maar de nood is niet hoog.
Hij wacht nog tot de motie door de wethouder wordt afgerond, maar heeft er ook vrede mee als daaruit blijkt dat de bussen blijven. 'Ik hoef ze niet weg te hebben, maar vond het een terecht punt van die mensen.'
Source: Omroep West Den Haag