Home

Staatsbezoek Japanse keizer in foto's: zweetkamertje en Japanse tuin - Omroep West

DEN HAAG - Keizer Naruhito van Japan is vandaag samen met koning Willem-Alexander in Den Haag en Leiden voor de tweede dag van zijn staatsbezoek. Hun agenda is propvol. Benieuwd wat ze allemaal doen? Omroep West zet foto's van hun tour op een rij.

Het programma in Den Haag en Leiden

Bezoek Staten-Generaal

Keizer Naruhito ontmoet in de ochtend Mei Li Vos, de voorzitter van de Eerste Kamer. Ook gaat hij in gesprek met de voorzitter van de Tweede Kamer, Thom van Campen.

Lunch in het Mauritshuis

De keizer gaat lunchen met de koning en minister-president Rob Jetten in het Mauritshuis. Tijdens de lunch wordt gesproken over de relatie tussen Japan en Nederland. Ook neemt Naruhito een kijkje bij Meisje met de Parel van Johannes Vermeer, dat later dit jaar wordt uitgeleend aan een museum in Osaka.

Bezoek Vredespaleis

Na de lunch gaan de koning en de keizer naar het Vredespaleis voor een rondleiding. Ze gaan onder meer naar de Japanse Zaal van het Permanent Hof van Arbitrage.

Naar de Universiteit Leiden

In het Academiegebouw bezoekt het tweetal een tijdelijke tentoonstelling van Leidse Japan-collecties. Ook gaan ze naar het Zweetkamertje, de plek waar studenten horen of ze afgestudeerd zijn. De handtekening van de koning, die hier ook is afgestudeerd, staat getekend op de muur.

Daarna gaan keizer Naruhito en Willem-Alexander naar de Hortus Botanicus voor een rondleiding, waarbij ze ook de Japanse tuin bezoeken.

Het bezoek aan Leiden wordt afgesloten met een ontmoeting met studenten en onderzoekers van de opleiding Japan Studies.

Source: Omroep West Den Haag

Previous

Next