Romain Grégoire heeft de tweede etappe van de Ronde van Zwitserland gewonnen. De Fransman was in Locarno de snelste van een kopgroep van zes en bleef Bart Lemmen en Marcel Camprubí voor. Tadej Pogacar en Mathias Vacek kwamen vanuit het peloton nog sterk opzetten, maar strandden net te laat.
De etappe kende een bijzonder aanvallend begin. Pas na ruim veertig kilometer ontstond een omvangrijke kopgroep van veertien renners met onder anderen Grégoire, Lemmen, Emiel Verstrynge, Julian Alaphilippe, Milan Vader en Bauke Mollema. Het peloton, aangevoerd door UAE Emirates XRG, liet de vluchters begaan, waardoor de voorsprong opliep tot bijna drie minuten.
In de finale werd de koers geopend op de klim naar Tenero-Contra. Mathieu van der Poel moest al vroeg lossen uit het peloton, terwijl vooraan Afonso Eulálio en Verstrynge voor versnellingen zorgden. Op de slotklim naar Orselina bleef uiteindelijk een select gezelschap van zes over: Grégoire, Lemmen, Verstrynge, Camprubí, Filippo Zana en Finlay Pickering. Achter hen voerden Pogacar en zijn ploeggenoten het tempo stevig op.
Pogacar trok samen met Vacek nog in de achtervolging, maar de koplopers hielden stand. In de laatste kilometers volgden nog enkele uitvalspogingen, zonder succes. Daardoor draaide het uit op een sprint tussen de zes overgebleven vluchters. Grégoire toonde zich daarin veruit de sterkste en sprintte overtuigend naar de ritzege, voor Camprubí en de sterk rijdende Lemmen.
Source: Fok frontpage