DEN HAAG - 'Osaka, let goed op ons meisje.' Met die woorden heeft burgemeester Jan van Zanen van Den Haag donderdagmiddag afscheid genomen van het Meisje met de Parel. Het schilderij van Johannes Vermeer verhuist tijdelijk van het Mauritshuis naar de Japanse stad Osaka om daar tentoongesteld te worden. 'Het Meisje met de Parel is wereldberoemd, maar in Den Haag voelt ze als van ons.'
Het Mauritshuis gaat in augustus en september vijf weken dicht vanwege een verbouwing. In die periode is het wereldberoemde doek te zien in het Nakanoshima Museum of Art in Osaka.
De burgemeester overhandigde een Haags kofferlabel met een ooievaar aan directeur Martine Gosselink van het Mauritshuis. 'We vertrouwen haar met een gerust hart eventjes toe aan Osaka. Met dit Haagse kofferlabel zorgen we ervoor dat ze goed aankomt', zegt Van Zanen.
Van Zanen gaat in augustus op dienstreis naar Japan en Zuid-Korea. Tijdens dat bezoek zal hij ook een bezoek brengen aan het museum.
Volgens het Mauritshuis is het 'zeer uitzonderlijk' dat hun topstuk wordt uitgeleend aan een ander museum. In 2023 gebeurde dit voor het laatst. Het Meisje met de Parel was toen te zien in het Rijksmuseum in Amsterdam op een overzichtstentoonstelling van Johannes Vermeer.
Begin oktober is het schilderij weer te zien in Den Haag. 'We kijken alvast uit naar haar terugkeer', zegt Van Zanen.
Source: Omroep West Den Haag