Tankers van diverse grote rederijen hebben de Straat van Hormuz weer kunnen passeren. De strategisch belangrijke zeestraat was 110 dagen lang geblokkeerd voor het scheepvaartverkeer. Volgens gegevens van maritiem analysebureau Lloyd's List Intelligence hebben inmiddels meerdere schepen de route weer doorvaren.
Doorvaart hervat na maandenlange blokkade
De maritieme corridor, een van de belangrijkste knooppunten voor de wereldwijde energievoorziening, lag ruim drie maanden volledig stil. Waarom de blokkade precies 110 dagen duurde en onder welke voorwaarden de doorgang nu weer is vrijgegeven, is nog niet volledig opgehelderd. Lloyd's List Intelligence meldt dat de scheepvaartbewegingen sinds kort weer op gang zijn gekomen, al zijn exacte aantallen over de gepasseerde schepen vooralsnog niet bekendgemaakt.
Iraanse tankers in de Straat van Hormuz
Naast de internationale vrachtschepen zijn er ook waarnemingen gedaan van tankers die varen onder een Iraanse vlag. Het gaat hierbij om minstens twee ruwe-olietankers die de zeestraat in zijn gevaren. Deze specifieke schepen zijn onderworpen aan internationale sancties. De aanwezigheid van deze tankers in de hervatte vaarroute roept vragen op over de handhaving van de geldende sanctieregels nu de blokkade is opgeheven.
De Straat van Hormuz is cruciaal voor de internationale handel, aangezien een aanzienlijk deel van de wereldwijde olie- en gasexport via deze smalle doorgang tussen de Perzische Golf en de Golf van Oman verloopt. De langdurige blokkade heeft in de afgelopen maanden voor grote onrust gezorgd op de internationale energiemarkten en binnen de logistieke sector.
Olietankers door de Straat van Hormuz (@Gemini-AI-impressie)
Source: Fok frontpage