Home

Labour-politicus Burnham wint zetel, weg vrij om Starmer uit te dagen

In Engeland heeft Labour-kandidaat Andy Burnham de verkiezingen gewonnen in het kiesdistrict Makerfield. Hij komt nu in het Lagerhuis en daarmee ligt voor hem de weg vrij om premier Starmer uit te dagen.

De populaire 56-jarige burgemeester van Manchester versloeg de kandidaat van de anti-migratiepartij Reform UK ruim. Burnham kreeg bijna 25.000 stemmen, Rob Kenyon van Reform UK kreeg er zo'n 9000 minder.

Burnham is binnen Labour populair. Een deel van de partij zou liever hem als leider hebben dan Starmer. Vanwege zijn politieke succes in Manchester wordt hij ook wel 'King of the North' genoemd.

Burnham deed al eerder pogingen om leider van Labour te worden. Dat hij Starmer zal uitdagen lijkt een kwestie van tijd. In zijn overwinningstoespraak zei hij dat "de politiek niet functioneert" en dat "iedereen aanvoelt dat het land niet is waar het moet zijn". "Vanavond kan het keerpunt zijn."

Een Britse premier kan door de eigen partij aan de kant worden geschoven en worden opgevolgd zonder nieuwe verkiezingen. De volgende parlementsverkiezingen in het VK moeten uiterlijk half augustus 2029 plaatsvinden.

Starmer heeft al gezegd dat hij een eventuele leiderschapsstrijd aangaat en niet voortijdig de handdoek in de ring gooit.

Buitenland

Source: NOS nieuws

Previous

Next