Home

[WK] Invallers leiden Zwitserland naar ruime zege op Bosni?

Zwitserland heeft een grote stap richting de knock-outfase van het WK gezet. De ploeg van Murat Yakin versloeg Bosnië en Herzegovina met 4-1 dankzij een sterke slotfase, waarin invallers Johan Manzambi en Rubén Vargas uitgroeiden tot de grote uitblinkers. Door de overwinning staat Zwitserland er uitstekend voor in groep B.

De eerste helft bood weinig spektakel. Bosnië en Herzegovina, met de 40-jarige Edin Dzeko in de basis, trok zich ver terug en gaf Zwitserland nauwelijks ruimte. De Zwitsers hadden veel balbezit, maar wisten zelden gevaar te stichten. Alleen Dan Ndoye kwam dicht bij een treffer, al verdween zijn poging in het zijnet. Daardoor gingen beide ploegen zonder doelpunten de rust in.

Ook na rust bleef het duel lange tijd stroperig verlopen. Bosnië noteerde pas na zeventig minuten zijn eerste schot op doel via Amar Memic, terwijl Gregor Kobel eerder een kopbal van Breel Embolo uit zijn doel zag worden gehouden door Nikola Vasilj. De wedstrijd kantelde na een reeks Zwitserse wissels. Invaller Johan Manzambi brak de ban met een harde volley na voorbereidend werk van Rubén Vargas. Kort daarna moest Tarik Muharemovic met rood vertrekken nadat hij de doorgebroken Embolo had neergehaald.

Met een man meer maakte Zwitserland het verschil definitief. Vargas schoof de 2-0 binnen, waarna Manzambi zijn uitstekende optreden bekroonde met zijn tweede doelpunt van de avond na een fraaie aanval via Granit Xhaka en Vargas. Ermin Mahmic zorgde nog voor een fraaie Bosnische eretreffer, maar diep in blessuretijd bepaalde Xhaka vanaf de strafschopstip de eindstand op 4-1. Zwitserland herstelde zich daarmee van het puntenverlies tegen Qatar en kan in het laatste groepsduel tegen Canada de volgende ronde veiligstellen.

Source: Fok frontpage

Previous

Next