Home

Zorgelijke trend: steeds meer werknemers hebben 'burn-out'

Een 'zorgwekkende trend' op de arbeidsmarkt is de toename van burn-out- en stressklachten, zoals Uitzendbureau Randstad constateert. Steeds meer werkenden vallen uit door deze klachten, wat al een aantal jaar resulteert in een stijging van het psychisch verzuim. Bart van Krimpen, arbeidsmarktanalist van Randstad, benoemt dit als een zorgwekkende ontwikkeling. De hoge werkdruk is volgens het uitzendbureau een belangrijke oorzaak van deze situatie, waarbij vooral vrouwen en jongere werknemers vaker thuis zitten met stressgerelateerde of burn-outklachten.

De spanning op de arbeidsmarkt is momenteel vergelijkbaar met vorig jaar zomer. Sectoren zoals de zorg, het onderwijs en de techniek ervaren een toenemende krapte. Ook is het aantal mensen dat niet werkt vanwege ziekte of arbeidsongeschiktheid sinds 2022 met 10 procent gestegen, terwijl het aantal werkenden minder snel toenam, namelijk 4 procent. Naast het stijgende psychisch verzuim wijst Randstad op oudere werknemers die een grotere kans hebben op langdurige uitval, mede door longcovid.

Jeroen Tiel, topman van Randstad Nederland, wijst op de grote impact van het groeiende ziekteverzuim en de structurele uitval op de arbeidsproductiviteit. Hij benadrukt dat deze ontwikkelingen de sectoren met acute schaarste belemmeren. Tiel pleit voor actie en legt de verantwoordelijkheid met name bij de werkgevers. Hij adviseert leidinggevenden om meer aandacht te besteden aan de mentale gesteldheid van werknemers en mogelijke psychische klachten, met als doel het voorkomen van uitval door een gezondere en aantrekkelijkere werkomgeving.

Afbeelding: Grok AI / FOK.nl

Source: Fok frontpage

Previous

Next