Bayo en Monique houden van kringloopwinkels en dansen in een club. Hij staat in de Bijlmer bekend als Mr B, al sinds hij daar optrad als dj.
Monique (l): “Dansen in een club is iets dat we allebei leuk vinden. Zo hebben Bayo (r) en ik elkaar ontmoet.”
Bayo: „Ik krijg vaak complimenten over mijn kleding. Meestal draag ik vrolijk gekleurde kleren, elke dag wat anders. Soms Afrikaanse gewaden, soms westerse kleding met een kleurrijke print. Ik laat die kleding maken in Nigeria. In Nederland kost het al snel 100 euro om iets te naaien, in Nigeria 5 euro.”
Monique: „Wij hebben elkaar ontmoet in een nachtclub, hier in Amstelveen. Na afloop is Bayo met me meegefietst naar de Baarsjes, waar ik woon. Nee, we hebben niet meteen gezoend. Hij moest nog wat langer zijn best doen, haha. En hij wist niet meer dat hij me zes maanden eerder ook al eens had aangesproken, dus ook daarom ging ik niet meteen overstag. We zijn nu bijna tien jaar samen.”
Bayo: „Ik ben geboren in Lagos, de vroegere hoofdstad van Nigeria. In 1982 ben ik graphic design gaan studeren in Belgrado. Daar heb ik de moeder van mijn dochter Sade (36) ontmoet. Later ben ik naar Nederland gekomen. Hier heb ik nog twee kinderen gekregen: Shola (27) en Tunde (25).”
Monique: „Ik heb geen kinderen. Ik had wel twintig jaar lang twee katten. Dat waren eigenlijk een beetje mijn kinderen. Ze zijn vorig jaar overleden. Daar ben ik nog behoorlijk ziek van. Ik weet dat iedereen dit zegt, maar ze waren echt heel bijzonder en leuk. Ze heetten eigenlijk Mowgli en Baloe maar ik noemde ze altijd Dikkie en Muis. Ze kwamen Bayo altijd verwelkomen. Hij gaf ze vis.”
Bayo: „Ik was the Fishman.”
Monique: „Ze hadden echt een band met hem.”
Bayo: „Ik ben nu net gepensioneerd, ik ben 67. Maar ik doe vrijwilligerswerk. Ik haal boodschappen voor oudere mensen hier in de buurt. Dat doe ik al tien jaar, ik had hiervoor een uitkering en daarnaast deed ik dit werk. Het liefst had ik een carrière gehad als grafisch ontwerper maar uiteindelijk heb ik vooral odd jobs gedaan. Postbezorger, bijvoorbeeld. Ik heb op Schiphol gewerkt en in Aalsmeer, in de bloemenindustrie. Toen moest ik heel vroeg op, om 3.00 uur ’s nachts, want we begonnen al om 5.00 uur. Ik heb ook een tijdje in de jeugdzorg gewerkt als groepsleider. Daar ben ik mee gestopt omdat ik er moeite mee had hoe ze tegen hun ouders spraken. In Afrika leren we respect en discipline. Zelfs tegen je oudere broer praat je met respect, tegen je ouders nog meer. De jongeren die ik hier zag waren vreselijk brutaal tegen hun ouders.”
Monique: „Ik ben communicatieadviseur bij de Gemeente Amsterdam. Ik zorg ervoor dat Amsterdammers op de hoogte zijn van het beleid van de gemeente om de lucht in Amsterdam schoner te krijgen.”
Bayo: „Ik woon al tien jaar in Amstelveen. Het is hier heel rustig. In het begin moest ik erg wennen. Hiervoor woonde ik in de Plantagebuurt naast Artis. Ik was gewend aan de geluiden van de dierentuin en ging vaak naar de Dappermarkt, daar in de buurt. Daar heb je veel drukte, geluiden en gezelligheid, zoals ik gewend ben uit Afrika. Dus in ’t begin miste ik dat wel hier in Amstelveen, maar nu ben ik eraan gewend. En als ik fun wil hebben, ga ik naar de Bijlmer, dat doe ik drie keer per week. Ik ga erheen om vrienden te zien, mijn eigen taal te spreken, Afrikaanse ingrediënten te kopen. Ik kom veel in een Afrikaanse supermarkt waar ik dan Nigeriaanse muziek opzet. Vroeger trad ik ook op als dj in de Bijlmer, dat heb ik lang gedaan. Mensen noemen me daar nog steeds Mr B, mijn artiestennaam. Soms vragen ze me om muziek, dan zet ik een selectie voor ze op een cd, met Nigeriaanse muziek of the best of Bob Marley, voor een paar euro. Winkelcentrum Ganzenhoef is elke zaterdag bomvol met mensen, dan is er markt. Je kunt er ingrediënten voor allerlei wereldkeukens kopen en Nigeriaanse of Ghanese gerechten proeven.”
Links: een tekening van Bayo, die grafisch vormgever is. Rechts: een Nigeriaanse waaier.
Monique: „We houden allebei van kringloopwinkels. We maken vaak dagtochten op de fiets en dan zorgen we altijd dat er ook een kringloopwinkel in de buurt is om te bezoeken. Ik ben vooral gek op spullen uit de fifties en de sixties. Daar staat mijn hele huis vol mee. In het weekend ben ik vaak bij Bayo in Amstelveen en doordeweeks komt hij een aantal keer bij mij in de Baarsjes.”
Bayo: „Ik kom dan op de fiets, maar ik kom minder vaak dan vroeger. Ik word wat ouder, ik ben 67, en het is best ver fietsen en ik heb last van mijn knie. Mo moet denk ik een auto voor me gaan kopen (lacht).”
Monique: „We hebben een keer een elektrische ov-fiets geprobeerd, dat beviel goed.”
Bayo: „Ja, we moeten kijken of we een elektrische fiets kunnen kopen, tweedehands.”
Monique: „Als Bayo iets nodig heeft, vindt hij het altijd op straat. Dan gaat hij het ‘bayoen’, zo noem ik dat. Hij hoeft het niet te ‘buyen’ want hij kan het bayoen. Bijvoorbeeld een dekbed. Dan koopt hij het niet en vindt hij even later gewoon een nieuw dekbed op straat.”
Bayo: „Van de week heb ik bijvoorbeeld een fietszadel gevonden. Dat neem ik mee. En mijn televisie heb ik ook op straat gevonden. In Amstelveen wonen veel rijke mensen die zulke dingen weggooien.”
Monique: „We vinden veel dezelfde dingen leuk maar qua persoonlijkheid zijn we wel verschillend. Ik vraag veel, dat vindt hij vervelend.”
Bayo: „Haha.”
Monique: „Ik wil gewoon graag alles weten. Dat is not necessary, vindt Bayo. Dat is een cultuurdingetje. Nederlanders vragen gewoon iets als we het willen en hij denkt meer: als mensen het willen vertellen, dan horen we het wel. Dat vind ik soms wel irritant hoor. Dan denk ik: ik bepaal zelf wel of ik het necessary vind om iets te weten.”
Bayo: „Ik maak graag eieren op z’n Afrikaans, met tomaat en ui. Dat vindt Monique ook lekker. Maar Afrikaanse saus is te pittig voor haar.”
Monique: „En ik maak zuurkool voor Bayo. We koken wel voor elkaar maar we eten nooit samen. Want Bayo eet veel later dan ik.”
Bayo: „Vaak pas om tien of elf uur ’s avonds. Dan ben ik zo bezig in de Bijlmer en dan kom ik laat thuis.”
Monique: „Ik heb veel hobby’s. Ik kan niet zo goed stilzitten. Ik trommel in een Braziliaanse sambaband. Verder zit ik op linedance, op karate en tegenwoordig ook op zingen…”
Bayo: „Vroeger zat ze ook nog op hockey!”
Monique: „Film is ook een hobby. Ik heb een Cinevillepas.”
Bayo: „En ik kan ook met korting met mijn stadspas.”
Monique: „Dansen in een club is iets dat we allebei leuk vinden. Zo hebben we elkaar ontmoet.”
Bayo: „Ja, ik heb show off gedanst toen: ik wilde laten zien dat ik kon dansen, om indruk te maken (lacht).”
Monique: „Zo is ’t gekomen.”
Adebayo of ‘Bayo’ Benjamin (67) is net gepensioneerd. Hij komt uit Nigeria en woont in Amstelveen. Zijn vriendin Monique Reijnen (59) is communicatieadviseur en woont in de Baarsjes. Ze zijn bijna tien jaar samen. Ze houden van kringloopwinkels en van dansen in een club. Bayo staat in de Bijlmer bekend als Mr B, al sinds de tijd dat hij daar optrad als dj. Monique verdient een keer modaal. Bayo krijgt sinds kort AOW.
Monique: „Kaartjes voor een musical. Die had ik voorgeschoten voor mijn broer.”
Monique: „Ik ga helemaal niet vaak naar de supermarkt.”
Bayo: „Ik elke dag. De Aldi is hier twee minuten vandaan.”
Bayo: „Een dure jas. Ik ben verslaafd aan kleding en schoenen.”
Monique: „Hij heeft meer schoenen dan ik!”
Bayo: „De materialen koop ik op de maandagmarkt in de Westerstraat en dan laat ik het maken in Nigeria.”
Monique: „Voor een vakantie in een blokhutboot, een varend huisje. Dat is fantastisch. Dat gaan we binnenkort doen, in de Bommelerwaard.”
Bayo: „Ik weet niet of ik goed ga slapen, want ik kan niet zwemmen!”
Bayo: „Allebei. Ik heb veel tweedehandsschoenen, ik ga vaak naar vintagewinkels.”
Monique: „Dat vind ik ook leuk. Vooral jurken in fifties- en sixtiesstijl.”
Monique: „Niet zo vaak. Zeker in de zomer ga ik liever wat anders doen.”
Bayo: „Ik twee keer per week of zo.”
Monique: „Heel vaak dingen die ik online bestel. Ik denk dat ik dingen toch moet zien en moet voelen.”
Bayo: „Ik ook op Temu. Dan staat er dat het katoen is maar dan blijkt het nep te zijn, synthetisch.”
Bayo: „Soms ik, dan vraag ik om zuurkool bijvoorbeeld.”
Monique: „Kleding. Ik heb zo veel kleding. En ik bewaar ook alles.”
Bayo: „Ik ga binnenkort wat proberen te verkopen van mijn kleding op de rommelmarkt bij het Olympisch Stadion.”
Bayo: „Vakantie naar Nigeria. Ik heb een grote familie en iedereen verwacht wat van je. Ze denken dat ik rijk ben, omdat ik met het vliegtuig kom. Ik geef wel wat maar er zijn te veel mensen, ik kan niet aan iedereen wat geven.”
Monique: „Je moet je afvragen of je iets wel echt nodig hebt en of je er een sparkle van krijgt. Anders moet je het niet kopen.”
Bayo: „Doe je boodschappen bij Aldi of Dirk van den Broek. Dat doe ik. Want alles is duurder geworden de laatste tijd. Zo kun je geld besparen voor de toekomst of om op reis te gaan.”
In Spitsuur vertellen stellen en singles hoe zij werk en privé combineren. Meedoen? Mail naar werk@nrc.nl