Home

FOK's weerbericht met Stephan5: Langdurig heet - onweer beperkt.

Moj'n!

Het beloofd een lange en bijzonder warme periode te worden. In het zuiden van het land blijft het kwik de komende 10 dagen rond of boven de 30 graden en dat is erg uitzonderlijk. Ook in het midden en oosten blijft het kwik ruim boven de 25 graden, maar in het noordwesten en deels ook aan de westkust zit een hittegolf er nog niet direct in. Ook daar zitten wel enkele flinke uitschieters richting de 30 graden, maar er zitten ook koelere dagen tussen zoals bijvoorbeeld morgen en ook dinsdag-woensdag lijkt de 25 graden daar vrij moeilijk te halen. Vandaag en zondag wordt de 30 graden wel op de meeste plaatsen behaald en alleen op de Wadden lijkt dat niet te gaan lukken.

Verder zagen we vannacht een aantal zware onweersbuien in het zuidoosten en noordoosten van ons land en dat leverde soms veel regen en veel bliksem activiteit op. Verder viel er gisteravond in het zuidwesten een klein beetje regen, maar verreweg de meeste plaatsen hielden het gewoon droog ondanks dat de bewolking wel de overheersende factor was. De lucht was gewoon te droog om het tot neerslag te laten komen. Dit gaan we komende tijd helaas ook veel vaker zien omdat zich op de Noordzee een nieuw hogedrukgebied gaat nestelen met als gevolg een aanlandige wind voor de kustgebieden. 

Vandaag is het de dag dat het voor de liefhebbers van zomers onweer moet gebeuren. De meeste modellen laten vrijwel het hele land genieten van stevig onweer met mogelijk ZEER ZWARE windstoten, grote hagelstenen en erg veel regen in korte tijd. Hou de berichtgeving maar goed in de gaten.

Toch zijn er ook nog genoeg modellen die het of alleen in het oosten laten losbarsten of zelfs alleen maar in Duitsland/Limburg. Dit lijkt mij niet erg logisch eigenlijk. Ook blijft de optie gezien de zuidwestelijke stroming dat het noordwesten voor de 100.000e x weer eens buiten de prijzen gaat vallen. Deze optie is ook zeker niet onlogisch. Toch ga ik wel uit van een groot complex waar vrijwel het hele land mee te maken krijgt. Afgelopen dagen zagen we ook onweer die komende nacht moet ontstaan op de Noordzee, maar toch is ook deze optie aardig afgezwakt doch niet uitgesloten en in dat geval moet je ook nog maar zien waar en of dit complex aan land gaat komen. 

Kortom, er zeker potentie op heftig weer en mocht daar aanleiding voor zijn dan kom ik later vandaag terug.  

Tot later!  

Source: Fok frontpage

Previous

Next