24-uursregel
De Iraanse ploeg tijdens een training in het Mexicaanse Tijuana.
De Iraanse voetbalbond gaat een klacht indienen bij de FIFA naar aanleiding van de reisbeperkingen die zijn opgelegd door gastland VS. Dat zei de woordvoerder van de Iraanse bond gisteren volgens internationale persbureaus. Volgens de bond kan het team zich niet goed voorbereiden op haar wedstrijden dit WK.
Net als bij Irans eerste wedstrijd dit WK tegen Nieuw-Zeeland zal de ploeg niet eerder dan 24 uur voor de tweede groepswedstrijd in de VS mogen zijn. Zondag spelen de Iraniërs om 21.00 uur Nederlandse tijd (12.00 uur lokale tijd) tegen België, wederom in Los Angeles.
Deze 24-uursregel gold ook voor de wedstrijd tegen Nieuw-Zeeland. Bovendien moesten de Iraniërs na de wedstrijd halsoverkop terugvliegen naar Tijuana, de Mexicaanse stad aan de grens met de VS waar Iran dit toernooi noodgedwongen verblijft. Het team kan gezien de diplomatieke spanningen tussen beide landen niet permanent in de VS verblijven.
„De voetbalbond van Iran gelooft dat zulke beperkingen niet rijmen met het principe om gelijkwaardige omstandigheden voor alle deelnemende teams te verschaffen”, meldde de bond op vrijdag. Ook zijn dit soort „beperkingen” schadelijk voor wedstrijdvoorbereidingen, aldus de bond.
Na de wedstrijd tegen Nieuw-Zeeland beten Iraanse aanvoerder Mehdi Taremi en bondscoach Amir Ghalenoei van zich af. „Alles is als een ramp voor ons”, zei Taremi. Ghalenoei noemde zijn team na de wedstrijd „het meest onderdrukte land” van het WK, omdat het team na de wedstrijd geen tijd kreeg om te herstellen.
Taremi vertelde aan de pers dat de ploeg in de kleedkamer zijn beklag had gedaan bij FIFA-baas Gianni Infantino, die na de wedstrijd de kleedkamer was binnengekomen om de ploeg een hart onder de riem te steken. „Jullie zijn sterker dan alles”, zei Infantino voor het oog van de camera’s.