De MotoGP Group en de vijf huidige fabrikanten op de MotoGP grid hebben een overeenkomst ondertekend voor de periode 2027 t/m 2031. Daarmee is voor het eerst in de geschiedenis van de sport één gezamenlijke overeenkomst gesloten tussen MotoGP organisatie en alle fabrikanten.
Aprilia, Ducati, Honda, KTM en Yamaha hebben zich gezamenlijk verbonden aan de nieuwe overeenkomst, die de sportieve, technische en commerciële basis van het MotoGP wereldkampioenschap voor de komende vijf seizoenen vastlegt. Met de ondertekening bevestigen alle vijf merken hun langdurige betrokkenheid bij de MotoGP.
Volgens MotoGP Group is de overeenkomst het resultaat van een gezamenlijke onderhandelingsronde waarbij de belangen van de sport, de fabrikanten en de fans centraal stonden. Het nieuwe kader moet zorgen voor een competitief kampioenschap, technologische relevantie en verdere wereldwijde groei van de MotoGP.
Het is voor het eerst dat alle fabrikanten binnen de Motorcycle Sports Manufacturers Association (MSMA) gezamenlijk één overeenkomst met de commerciële rechtenhouder hebben gesloten. Daarmee wordt niet alleen de aanwezigheid van de huidige merken op de grid gegarandeerd, maar ontstaat ook meer stabiliteit voor de toekomst van de sport.
Naast de fabrikanten heeft MotoGP inmiddels ook met de elf teams overeenstemming bereikt over de belangrijkste voorwaarden voor de periode 2027-2031. Een officiële aankondiging hierover volgt op een later moment.
MotoGP, de fabrikanten, de teams en de FIM werken daarnaast gezamenlijk aan verdere verbeteringen op technisch en sportief vlak. Veiligheid blijft daarbij een belangrijk speerpunt, terwijl tegelijkertijd wordt gekeken naar manieren om het kampioenschap aantrekkelijker te maken voor fans wereldwijd.
Ook zal MotoGP blijven investeren in promotie, fan engagement en commerciële ontwikkeling om de mondiale positie van het kampioenschap verder te versterken.
MotoGP Group CEO Carmelo Ezpeleta sprak van een belangrijk moment voor de sport.
“Vandaag markeert een bepalend moment voor MotoGP. De betrokkenheid van alle vijf fabrikanten bevestigt niet alleen de kracht van het kampioenschap vandaag, maar onderstreept ook de gezamenlijke ambitie voor de toekomst. Deze overeenkomst biedt een krachtig platform om verder te groeien en nieuwe doelgroepen wereldwijd te bereiken.”
“Vandaag markeert een bepalend moment voor MotoGP. De betrokkenheid van alle vijf fabrikanten bevestigt niet alleen de kracht van het kampioenschap vandaag, maar onderstreept ook de gezamenlijke ambitie voor de toekomst. Deze overeenkomst biedt een krachtig platform om verder te groeien en nieuwe doelgroepen wereldwijd te bereiken.”
Ook vanuit de fabrikanten klonken positieve reacties. MSMA-voorzitter en Aprilia Racing CEO Massimo Rivola benadrukte dat alle merken dezelfde visie delen voor de toekomst van de MotoGP.
Ducati Corse General Manager Luigi Dall’Igna noemde de overeenkomst een belangrijke mijlpaal die stabiliteit en duidelijkheid biedt voor de komende jaren. Honda HRC-president Koji Watanabe sprak van een solide basis voor de verdere ontwikkeling van het wereldkampioenschap.
Namens KTM stelde Motorsport Director Pit Beirer dat de nieuwe overeenkomst een sterke fundering vormt om verder te bouwen aan de toekomst van de sport, terwijl Yamaha Motor Racing Managing Director Paolo Pavesio benadrukte dat de gezamenlijke visie van alle betrokken partijen essentieel is voor verdere groei.
Met de nieuwe overeenkomst ligt de toekomst van de MotoGP voor de periode 2027-2031 vast en is de langdurige aanwezigheid van Aprilia, Ducati, Honda, KTM en Yamaha op het hoogste niveau van de wegracesport verzekerd.