Nederland heeft een marineschip richting de Straat van Hormuz gestuurd, meldt defensieminister Dilan Yesilgöz in een brief aan de Tweede Kamer. Daarmee kan het snel worden ingezet bij een mogelijke missie. Yesilgöz benadrukt dat daarover nog geen besluit is genomen.
Het gaat om het luchtverdedigings- en commandofregat Zr.Ms. De Ruyter. Het schip maakt nu rechtsomkeert en vaart vanuit Zuidoost-Azië naar de Straat van Hormuz. De reis duurt enkele weken.
Er is nog niet besloten of het schip ook echt wordt ingezet in de Straat van Hormuz, maar het zet alvast koers richting de zeestraat, omdat het daar "van grote meerwaarde kan zijn als de missie van start gaat", schrijft Yesilgöz. Nederland is volgens haar "nauw betrokken" bij de militaire planning voor de zogenoemde Hormuz-coalitie, die wordt aangevoerd door het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.
Het is het tweede schip dat Nederland naar de regio heeft uitgestuurd. Momenteel is de mijnenveger Zr.Ms. Willemstad actief in het oosten van de Middellandse Zee. Daar helpt het schip in NAVO-verband bij het opsporen van zeemijnen. De Willemstad blijft beschikbaar om te worden ingezet in de Straat van Hormuz.
Wanneer het kabinet besluit een of beide schepen daadwerkelijk in te zetten, moet de Tweede Kamer daar eerst toestemming voor moeten geven. Een voorwaarde daarvoor is dat de regio stabiel is.
Source: Nu.nl algemeen