Zaptec erkent dat sommige Go 2-laadpalen een foutieve temperatuursensor hebben. Hierdoor kan de laadpaal onterecht stoppen met opladen. De fabrikant raadt getroffenen aan contact op te nemen met de verkoper of installateur voor gratis vervanging van de laadpaal.
Het probleem kwam eind mei aan het licht op het Tweakers-forum, waar inmiddels meer dan tien tweakers vergelijkbare problemen met hun Zaptec Go 2 hebben gemeld. In veel gevallen kregen zij een melding van een te hoge temperatuur in de laadpaal. In dat geval schakelt de oplader zichzelf uit om schade te voorkomen.
In een verklaring aan Tweakers benadrukt het Noorse bedrijf dat de problemen niets te maken hebben met de recente zeer hoge temperaturen in Nederland en Belgiƫ. "Het probleem wordt veroorzaakt door een fout in de sensor van bepaalde versies", aldus een woordvoerder. De temperatuursensor kan als het ware 'vast' komen te zitten op een te hoge temperatuur, waardoor de lader telkens uitvalt.
Volgens de fabrikant is er geen serienummer of specifieke lichting laders getroffen. Klanten kunnen dus niet controleren of zij een foutief model hebben.
Getroffen klanten kunnen via de verkoper of installateur van de Zaptec Go 2 ondersteuning vragen. "Als het probleem inderdaad een defecte temperatuursensor is, wordt de laadpaal zonder extra kosten vervangen."
Volgens Zaptec zijn er 276 vergelijkbare incidenten in de Benelux bekend. Het zou om 1 procent van alle gebruikers gaan. Sinds deze maand maakt het bedrijf een vernieuwde versie van de Go 2, waardoor het temperatuurprobleem in nieuwe exemplaren niet meer zou moeten optreden.
Source: Tweakers.net