Home

Zonta van den Goorbergh rechtstreeks naar Q2 in Brno: “Dat was vandaag het belangrijkste”

Zonta van den Goorbergh heeft zich vrijdagmiddag in Brno rechtstreeks weten te plaatsen voor de zaterdagmiddag te verrijden Q2 van de Monster Energy Grand Prix of Czechia. De Momoven Idrofoglia RW Racing Team coureur noteerde op het Autodrom Brno de twaalfde rondetijd en verzekerde zich daarmee direct van een plek in de beslissende kwalificatiesessie van zaterdag.

Na een positieve eerste dag van de Monster Energy Grand Prix of Czechia kijkt Zonta van den Goorbergh tevreden terug op zijn prestaties. Het doel was vooraf duidelijk: een plaats in de top veertien veiligstellen en daarmee de extra Q1-sessie vermijden.

“Het is fijn om gelijk door te gaan,” vertelde de Nederlander na afloop. “Dat scheelt morgen weer tijd. Het staat inderdaad heel dicht bij elkaar. Volgens mij sta ik vier tienden van P1 op een baan die meer dan twee minuten lang is en één van de langste van de kalender. Verrassend dicht bij elkaar allemaal. Maar goed, uiteindelijk zijn we erdoorheen gekomen en dat is het belangrijkste.”

Hoewel de twaalfde plaats op papier een sterk resultaat lijkt, verliep de middag volgens Van den Goorbergh niet zonder uitdagingen. De hoge temperaturen maakten het lastig om een optimaal gevoel met de machine te vinden.

“Vanmorgen ging het eigenlijk al goed. We hebben in deze eerste vrije training maar één band gebruikt, waardoor we op de tijdenlijst wat verder naar achteren stonden, maar het gevoel was prima. Vanmiddag was het zaak om daarop door te bouwen. Het was erg warm en dat zal de komende dagen niet anders zijn. Het gevoel op de baan was niet geweldig, maar uiteindelijk waren we wel snel.”

“Vanmorgen ging het eigenlijk al goed. We hebben in deze eerste vrije training maar één band gebruikt, waardoor we op de tijdenlijst wat verder naar achteren stonden, maar het gevoel was prima. Vanmiddag was het zaak om daarop door te bouwen. Het was erg warm en dat zal de komende dagen niet anders zijn. Het gevoel op de baan was niet geweldig, maar uiteindelijk waren we wel snel.”

Volgens de Momoven Idrofoglia RW Racing Team coureur speelde de hitte daarbij een belangrijke rol.

“We hebben hier relatief weinig grip met de hardere Pirelli banden en dan helpt een baantemperatuur van ongeveer 55 graden natuurlijk niet mee. De grip is lastig te vinden, maar iedereen rijdt onder dezelfde omstandigheden.”

Zelf het werk gedaan

“We hebben hier relatief weinig grip met de hardere Pirelli banden en dan helpt een baantemperatuur van ongeveer 55 graden natuurlijk niet mee. De grip is lastig te vinden, maar iedereen rijdt onder dezelfde omstandigheden.”

Opvallend was dat Van den Goorbergh gedurende de volledige sessie voornamelijk alleen reed en niet profiteerde van een slipstream.

“Vanaf het begin van de training heb ik alleen gereden. Vooraf was ik ervan overtuigd dat ik zelf de snelheid had en uiteindelijk moest ik het ook zelf doen. Het plan was om al vroeg in de tweede run een snelle ronde neer te zetten, maar dat lukte niet. Uiteindelijk heb ik die tijd pas aan het einde van de run gereden. Gelukkig maar, want anders had ik rond de vijftiende plaats gestaan.”

“Vanaf het begin van de training heb ik alleen gereden. Vooraf was ik ervan overtuigd dat ik zelf de snelheid had en uiteindelijk moest ik het ook zelf doen. Het plan was om al vroeg in de tweede run een snelle ronde neer te zetten, maar dat lukte niet. Uiteindelijk heb ik die tijd pas aan het einde van de run gereden. Gelukkig maar, want anders had ik rond de vijftiende plaats gestaan.”

Met een snelste ronde van 1’58.939 wist de Nederlander uiteindelijk beslag te leggen op de twaalfde positie en daarmee een rechtstreeks ticket voor Q2 veilig te stellen.

Vertrouwen richting zaterdag

Ondanks de zware omstandigheden maakt Van den Goorbergh zich vooralsnog weinig zorgen over de race op zondag.

“Tot nu toe hebben we qua bandenslijtage eigenlijk niets bijzonders gezien. Het zal een lange wedstrijd worden voor de banden, maar we hebben nog geen signalen dat het een groot probleem gaat worden.”

“Tot nu toe hebben we qua bandenslijtage eigenlijk niets bijzonders gezien. Het zal een lange wedstrijd worden voor de banden, maar we hebben nog geen signalen dat het een groot probleem gaat worden.”

Voor zaterdag ligt de focus nu volledig op de kwalificatie.

“Het is gewoon fijn om direct door te zijn naar Q2, zeker met deze hitte. In Mugello en Hongarije kwamen we via Q1 door, maar het is lekker om daar nu niet meer aan te hoeven denken en meteen in Q2 te staan.”

“Het is gewoon fijn om direct door te zijn naar Q2, zeker met deze hitte. In Mugello en Hongarije kwamen we via Q1 door, maar het is lekker om daar nu niet meer aan te hoeven denken en meteen in Q2 te staan.”

De Q2 sessie in Brno staat zaterdagmiddag om 14:05 uur programma, in deze kwalificatiesessie komen de veertien snelste coureurs uit de Training aangevuld met vier snelste coureurs uit Q1 voor de startopstelling van de zondagmiddag om 12:15 uur te verrijden Moto2 race.

Source: Racesport

Previous

Next