Nog altijd hebben te weinig Nederlanders de ID-check gedaan bij DigiD. De overheid wil die robuustere inlogmethode al enige tijd verplichten bij haar onlinediensten, maar dat is vooralsnog niet mogelijk door een gebrek aan activeringen.
Tot dusver hebben zes miljoen Nederlanders minimaal het 'hoge' inlogniveau geactiveerd, laat staatssecretaris Eric van der Burg van Binnenlandse Zaken weten tijdens een debat. Vanaf dat inlogniveau moeten gebruikers de NFC-chip van de ID-kaart of het rijbewijs scannen, zodat ze in het vervolg met hun identiteitsbewijs kunnen inloggen op DigiD.
Volgens hem is dat aantal nog onvoldoende om de inlogmethode te verplichten. "Als dienstverleners per 1 juli 2026 de stap naar dat hogere niveau hadden gezet, had je een grote groep mensen uitgesloten." Zo'n 3 miljoen mensen zouden nog gebruikmaken van het inlogniveau 'midden', dat enkel een sms-controle vereist. Het laagste inlogniveau, inloggen met enkel een gebruikersnaam en wachtwoord, wordt dit jaar wel uitgefaseerd.
In eerste instantie was het de bedoeling dat overheidsinstanties de ID-check vanaf 1 juli 2025 zouden vereisen. Die eis is vorig jaar uitgesteld tot 1 juli 2028 wegens een gebrek aan activeringen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken zei toen te werken aan oplossingen om het aantal activeringen te verhogen. Dat herhaalt de staatssecretaris nu.
Source: Tweakers.net