Home

Carlos Ezpeleta: “We willen van alle 22 Grand Prix weekenden een Super Bowl maken”

De MotoGP wil de komende jaren fors investeren in de beleving rondom de Grand Prix-weekenden. Volgens sportief directeur Carlos Ezpeleta is het doel om van alle 22 Grand Prix evenementen op de kalender een ervaring te maken die vergelijkbaar is met de Amerikaanse Super Bowl. Daarnaast bevestigde de Spanjaard dat er gesprekken gaande zijn over een tweede Grand Prix in de Verenigde Staten.

Tijdens een bijeenkomst vrijdagmiddag in Brno, na de bekendmaking van de nieuwe overeenkomst tussen MotoGP en de vijf fabrikanten voor de periode 2027 t/m 2031, gaf Ezpeleta meer inzicht in de toekomstplannen van het MotoGP wereldkampioenschap.

Volgens Ezpeleta verliepen de onderhandelingen met de vijf fabrikanten de afgelopen opvallend soepel.

“Het leek misschien alsof er veel strijd was, maar dat was niet het geval. We zijn hier in Brno minder dan een jaar geleden begonnen met praten. Voor een overeenkomst van deze omvang is dat eigenlijk vrij snel. Eerst moesten de fabrikanten onderling op één lijn komen en dat is niet eenvoudig als je op zondag elkaars concurrent bent.”

“Het leek misschien alsof er veel strijd was, maar dat was niet het geval. We zijn hier in Brno minder dan een jaar geleden begonnen met praten. Voor een overeenkomst van deze omvang is dat eigenlijk vrij snel. Eerst moesten de fabrikanten onderling op één lijn komen en dat is niet eenvoudig als je op zondag elkaars concurrent bent.”

De nieuwe overeenkomst betekent niet alleen extra investeringen vanuit MotoGP richting de teams, maar brengt ook nieuwe verplichtingen met zich mee. Fabrikanten zullen meer moeten investeren in marketing, communicatie en fanbeleving. Daarnaast wordt van teams verwacht dat zij beschikken over de nodige showmotoren en gedurende het seizoen vaker met speciale kleurstellingen verschijnen.

Liberty Media nauw betrokken bij gesprekken

Hoewel er geen vertegenwoordigers van Liberty Media aanwezig waren tijdens de officiële aankondiging tijdens de openingsdag van de Monster Energy Grand Prix of Czechia, speelde het Amerikaanse bedrijf volgens Ezpeleta wel degelijk een belangrijke rol.

“We hebben de afgelopen maanden intensief samengewerkt. Het is niet Liberty Media aan de ene kant en MotoGP aan de andere kant. We zijn één organisatie met dezelfde visie voor de toekomst.”

“22 races, 22 Super Bowls”

“We hebben de afgelopen maanden intensief samengewerkt. Het is niet Liberty Media aan de ene kant en MotoGP aan de andere kant. We zijn één organisatie met dezelfde visie voor de toekomst.”

De meest opvallende uitspraak van Ezpeleta was zijn ambitie om van iedere Grand Prix een evenement van het hoogste niveau te maken.

“Voor mij draait het om alles wat er buiten de baan gebeurt. Sommige evenementen zitten al op een zeer hoog niveau. We willen dat alle lokale Grand Prix organisatoren die standaard halen. Hospitality, merchandising, entertainment en promotionele activiteiten moeten overal naar een hoger niveau.”

“Voor mij draait het om alles wat er buiten de baan gebeurt. Sommige evenementen zitten al op een zeer hoog niveau. We willen dat alle lokale Grand Prix organisatoren die standaard halen. Hospitality, merchandising, entertainment en promotionele activiteiten moeten overal naar een hoger niveau.”

Volgens de MotoGP directeur moet de betrokkenheid van fans niet beperkt blijven tot raceweekenden alleen, maar gedurende het hele seizoen zichtbaar zijn.

Tweede Grand Prix in de Verenigde Staten

Ezpeleta bevestigde daarnaast dat MotoGP serieus kijkt naar een tweede evenement in de Verenigde Staten.

“We richten ons momenteel op verdere verbeteringen in Austin, maar we voeren ook gesprekken over een tweede Grand Prix in de Verenigde Staten. Er liggen meerdere mogelijkheden op tafel.”

“We richten ons momenteel op verdere verbeteringen in Austin, maar we voeren ook gesprekken over een tweede Grand Prix in de Verenigde Staten. Er liggen meerdere mogelijkheden op tafel.”

Een concrete locatie werd nog niet genoemd.

China blijft interessante optie

Ook China blijft nadrukkelijk op de radar staan. Volgens Ezpeleta is de interesse vanuit de markt groot en lopen er gesprekken over een mogelijke terugkeer van MotoGP naar het genoemde land, het land waar in Shanghai in het verleden al een Grand Prix weekend werd georganiseerd.

Tegelijkertijd benadrukte hij dat MotoGP voorlopig tevreden is met de huidige vijf fabrikanten.

“We geloven dat we de belangrijkste merken al hebben. Bovendien willen we de komende vijf jaar niet meer dan de 22 vaste MotoGP coureurs aan de start hebben.”

Geen einde aan de Sprint op zaterdag

“We geloven dat we de belangrijkste merken al hebben. Bovendien willen we de komende vijf jaar niet meer dan de 22 vaste MotoGP coureurs aan de start hebben.”

Ondanks aanhoudende kritiek van verschillende coureurs komt er geen vermindering van het aantal Sprint races.

“Voor ons is het belangrijk dat elk evenement hetzelfde format heeft. We hebben onderzocht waar de problemen ontstaan en de cijfers laten zien dat incidenten bij de start sterk zijn toegenomen sinds de introductie van het front homeshot device.”

“Voor ons is het belangrijk dat elk evenement hetzelfde format heeft. We hebben onderzocht waar de problemen ontstaan en de cijfers laten zien dat incidenten bij de start sterk zijn toegenomen sinds de introductie van het front homeshot device.”

Volgens de MotoGP zijn het aantal incidenten in de eerste bocht per start verdrievoudigd sinds de introductie van het systeem. Daarom wordt gekeken naar het verbieden van het inmiddels al veel besproken systeem en het vergroten van de ruimte tussen de motoren op de startgrid.

Geen wijzigingen in kwalificatie of startopstelling

Ook aan het huidige kwalificatie format lijkt voorlopig niet te worden gesleuteld. Teams en fabrikanten hebben volgens Ezpeleta geen behoefte aan extra kwalificatiesessies.

Een systeem waarbij de uitslag van de Sprint de startopstelling voor de Grand Prix bepaalt, zoals in WorldSBK gedeeltelijk wordt toegepast, is eveneens uitgesloten.

“We hebben dat eerder getest in MotoE. Statistisch gezien is de kans op fouten in een Sprint groter, waardoor sterke rijders verder naar achteren zouden starten. Dat zou de veiligheid niet ten goede komen.”

Meer circuits dicht bij grote steden

“We hebben dat eerder getest in MotoE. Statistisch gezien is de kans op fouten in een Sprint groter, waardoor sterke rijders verder naar achteren zouden starten. Dat zou de veiligheid niet ten goede komen.”

Tot slot ging Ezpeleta in op de wens om evenementen dichter bij grote stedelijke gebieden te organiseren.

Hij noemde onder meer Buenos Aires als voorbeeld van een permanent circuit in een miljoenenstad. Stratencircuits blijven volgens hem een optie, maar zijn organisatorisch veel complexer vanwege de benodigde infrastructuur en overheidssteun.

Met een kalender van 22 Grand Prix weekenden in 2026 lijkt MotoGP de komende jaren vooral in te zetten op groei buiten de baan. Meer entertainment, meer zichtbaarheid en een sterkere fanbeleving moeten ervoor zorgen dat elk raceweekend een bestemming op zich wordt.



Source: Racesport

Previous

Next