Renze Klamer zegt dat hij niet anders kon dan vroegtijdig vertrekken bij RTL Tonight. In een interview met het AD vertelt hij dat er weinig ruimte was voor kritiek op de formule en dat hij nauwelijks invloed had op de inhoud van het programma.
RTL Tonight ging begin vorig televisieseizoen van start als opvolger van de afzonderlijke talkshows van Klamer, Humberto Tan en Beau van Erven Dorens. Het programma wist nooit een groot publiek te trekken en werd uiteindelijk stopgezet.
Klamer noemt zijn periode bij de talkshow "erg ongelukkig". "Het werd door de leiding niet op prijs gesteld als ik op de werkvloer eerlijk zou zeggen wat ik allemaal anders zou willen." De presentator vertelt dat hij vooraf al twijfels had over de gekozen formule. Hij zegt geen voorstander te zijn van een desksetting in een programma op de late avond.
"Het voelde alsof ik gerechten moest uitserveren met heel andere ingrediënten dan ik zelf lekker vind", vertelt Klamer. Volgens hem zorgde dit ervoor dat hij dagelijks met een knoop in zijn maag naar zijn werk ging. "Voor de kijker werd het ook zichtbaar. Dan kom je op een punt dat het helemaal niemand helpt om nog één dag langer te blijven."
Klamer stoorde zich ook aan het werkproces van het programma. "Daarin werd vaak duidelijk dat je als presentator meer een bijrol had", vertelt hij. "Je kon geen nee zeggen tegen bepaalde items, je zat niet in de groepsapp van het programma en deed niet mee met de weekevaluatie. Dat is allemaal prima, maar ik ben zelf graag wat meer betrokken bij een programma dat ik presenteer."
Zijn vertrek leidde tot irritatie bij collega-presentatoren Tan en Van Erven Dorens. Zo werd Klamer onder meer een gebrek aan loyaliteit verweten. "Ik snap dat het klote is. Maar dat zij zich op mij richten, vind ik verwonderlijk."
"Als ik in mijn team iemand heb zitten van wie ik zie dat hij ongelukkig is, ben ik de eerste die zegt: ga alsjeblieft iets anders doen. Ik ben een zo open en eerlijk mogelijk mens. Ik kon niet eens de redactie op lopen en zeggen wat ik er allemaal van vond. Zo kan ik geen programma maken. Dan kon ik beter koekjes gaan bakken."
Toen bekend werd dat RTL Tonight ging stoppen, werd ook meteen bekendgemaakt dat Klamer vanaf na de zomer een eigen talkshow krijgt. Daarna plaatste hij op Instagram een bericht met de tekst: "Eens kijken of ik binnenkort ergens zo'n tafel op de kop kan tikken."
Die timing noemt hij nu "niet sterk". "Ik appte Beau en Humberto mijn excuses. Daar is niet op gereageerd." Klamer kwam Tan later nog tegen bij een presentatorenontbijt. "Wij schudden elkaar de hand en wensten elkaar succes. Beau heb ik niet meer gezien of gehoord."
Source: Nu.nl algemeen