De rijkste 10 procent van de wereldbevolking veroorzaakt een onevenredig groot deel van de wereldwijde milieuschade. Tegelijkertijd is het vermogen van deze groep groot genoeg om de wereldwijde kosten voor klimaat- en natuurherstel volledig te dekken. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit Leiden in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift Nature.
Milieuschade door consumptie
Er bestaat wereldwijd een enorme ongelijkheid in de impact die mensen hebben op het milieu, zowel tussen landen als binnen de landsgrenzen zelf. De rijkste 10 procent van de consumenten is jaarlijks verantwoordelijk voor een milieuschade van 1,7 tot 5,7 biljoen dollar. De Leidse onderzoekers berekenden dit door te kijken naar de concrete gevolgen van consumptie, zoals extreme droogte, het verlies van biodiversiteit en een dalende landbouwproductiviteit.
Om tot deze harde cijfers te komen, combineerden de wetenschappers jarenlang bestaand milieuonderzoek met data over wereldwijde consumptiepatronen. Dit leidde tot de kwantitatieve conclusie dat de ecologische voetafdruk van de allerrijksten de aarde het hardst treft.
Financiering voor natuurherstel
De uitkomst van het onderzoek is wrang, maar biedt volgens de wetenschappers ook een concreet startpunt voor overheden. De jaarlijkse schade die de rijkste groep veroorzaakt, is namelijk precies even groot als het bedrag dat wereldwijd nodig is om de klimaat- en biodiversiteitsprojecten te financieren. Dit sluit aan bij de lopende internationale klimaatgesprekken over de VN-klimaatdoelen, waarin financiering voor ontwikkelingslanden al jarenlang een groot knelpunt is.
Volgens mede-auteur Rutger Hoekstra, universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden, biedt dit economische argumenten voor nieuw beleid. De grootste vervuilers hebben immers ook het meeste geld. Beleidsmakers kunnen deze data gebruiken om een progressieve milieubelasting in te voeren, waarbij de rijkere consument zwaarder wordt belast.
Het principe dat de vervuiler betaalt
De onderzoekers benadrukken dat overheden kritischer moeten kijken naar het consumptiegedrag van de rijkste inwoners. Het principe dat 'de vervuiler betaalt' moet veel strenger worden toegepast dan nu het geval is. Volgens Hoekstra past het bij de positie van deze welvarende groep om een grotere verantwoordelijkheid te nemen bij het oplossen van wereldwijde milieu- en klimaatvraagstukken.
Milieuschade (@Gemini-AI-impressie)
Source: Fok frontpage