Home

Israël en Hezbollah akkoord over wapenstilstand, Libanon meldt luchtaanvallen

Israël en Hezbollah zijn het vrijdag eens geworden over een staakt-het-vuren dat om 15.00 uur (Nederlandse tijd) is ingegaan. Toch zijn sinds dat tijdstip meerdere Israëlische aanvallen geregistreerd.

Een hoge Israëlische functionaris vertelde aan persbureau Reuters dat Israël en Hezbollah een wapenstilstand hadden gesloten, zolang Hezbollah niet aanvalt. "Dan bevinden we ons in oorlogstijd", zei de functionaris. Twee bronnen van Hezbollah meldden dat de groep de wapenstilstand "van hun kant naleeft".

De Israëlische ambassadeur voor de Verenigde Staten schreef in vrijdagavond op X: "Als Hezbollah zich aan de overeenkomst houdt en de vijandelijkheden staakt, zullen zij met rust worden gelaten."

Toch voerde Israël vrijdagmiddag aanvallen uit op Libanon. Al Jazeera schrijft dat er sinds het ingaan van het staakt-het-vuren dertien Israëlische aanvallen zijn geweest op verschillende locaties rondom de stad Nabatiye.

Een woordvoerder van het Israëlische leger zei op X dat Hezbollah zich ook niet aan de wapenstilstand heeft gehouden. Hezbollah had die verbroken "in een poging om te voorkomen dat onze troepen erin slagen zijn capaciteiten te vernietigen". Volgens hem heeft Israël sinds afgelopen nacht honderden doelen aangevallen.

De Israëlische troepen benadrukten tijdens het nu al wankele bestand in Zuid-Libanon te blijven. De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zei eerder al dat de troepen daar "zo lang als nodig" blijven, om de nederzettingen in het noorden van Israël te beschermen.

Op basis van de intentieverklaring die de VS en Iran eerder deze week tekenden, hadden de partijen in Libanon de wapens al moeten neerleggen. Maar zowel Israël als Hezbollah hield zich daar niet aan. Zo viel Israël verschillende locaties in Zuid-Libanon aan, waarbij één persoon omkwam. Daarnaast werden vier Israëlische militairen gedood door Hezbollah-strijders in Libanon.

In april werd ook al gesproken over een staakt-het-vuren tussen Israël en Libanon. Hezbollah zat niet aan de onderhandelingstafel en zei dan ook zich er niet aan te gaan houden.

Source: Nu.nl algemeen

Previous

Next