De befaamde Oranjebus heeft deze week op weg naar de tweede WK-wedstrijd van het Nederlands elftal technische problemen gehad. Dankzij behulpzame Amerikanen kan de dubbeldekker toch ingezet worden in Houston. "Het had einde toernooi kunnen zijn."
"Houston, we had a problem", meldde het Instagram-account van de populaire Oranjebus (173.000 volgers) vrijdagochtend (Nederlandse tijd). De dubbeldekker was opeens gestrand in Texas. Tijdens het WK van 2014 in Brazilië was er al eens een steekas van de bus kapotgegaan. Nu bleek er iets mis met de thermostaat.
Chauffeur Frans Peeters rijdt al sinds het EK van 2004 rond met de bus. "Het is een oud dingetje, dan kan er onderweg altijd iets misgaan", zegt hij vrijdagavond telefonisch tegen NU.nl. "De thermostaat bleek vast te zitten, waardoor het water niet goed circuleerde. Als de motor echt was gaan koken, had het zomaar einde toernooi kunnen zijn. Dan rij je geen meter meer."
Het probleem werd op tijd ontdekt en bleek na zo'n twee uur verholpen. In de tussentijd kreeg Peeters hulp van alle kanten. "Als je hier langs de weg stilstaat, is er binnen een minuut politie aanwezig. De agenten zijn steeds bij ons gebleven."
"Zij hebben ons naar een parkeerplek van een heel grote supermarkt gebracht. En we werden met een politieauto naar een winkel gebracht waar je alle auto-onderdelen kunt krijgen. Iedereen wil je hier helpen."
Ook voor eten en drinken werd gezorgd. Peeters: "Er kwam iemand langs met de auto, die vroeg of we al hadden gegeten of gedronken. Hij vertrok en kwam vijf minuten later terug met chicken wings en cocktails, noem het maar op. Alles had hij bij zich. Wij hoefden niets te betalen."
Peeters kan achteraf lachen om het voorval. "Soms zit het mee, soms zit het tegen. We hebben de bus in Nederland goed nagekeken, maar zoiets kan altijd gebeuren. Het is niet te voorspellen, net als de uitslagen van de wedstrijden."
Na de wedstrijd tegen Zweden mag Peeters koers zetten naar Kansas City voor het laatste pouleduel met Tunesië. Het rijden op de Amerikaanse wegen bevalt hem prima, ondanks het oponthoud in Houston. "Tussen de steden is er geen kip op de weg, dus dan kun je vol gas. De banen zijn bijna 3 meter breed. Je kunt zo van links naar rechts."
Van links naar rechts, laat dat nou net het lijflied van de Oranjefans zijn. Zij mogen zich zaterdag weer melden voor de traditionele 'fanwalk', onder leiding van de Oranjebus. Het duel tussen Nederland en Zweden in Houston begint om 12.00 uur lokale tijd. De bus gaat om 8.45 uur rijden.
Source: Nu.nl algemeen