Home

Noodweer eist dode.

Mogge!  

Ik denk dat de afgelopen onweerssituatie de meeste van ons nog lang zal heugen. Er was heel veel potentie aanwezig en die is uiteindelijk ook volop benut. Echter, het hele zaakje kwam pas later dan gedacht los. Dat is dus ook de reden waarom de modellen er zoveel verschillende scenario's op na hielden. Het kon van helemaal niets, tot afbuigende buien, tot oplossende buien en tot het heftigste van het heftigste. En dat laatste scenario bleek de juiste te zijn. 

Helaas heeft het noodweer in Coevorden het leven gekost van een automobiliste waar een boom op haar auto terecht kwam. Verder waren er ook diverse gewonden en vele, vele blikseminslagen. De schade zal dan ook behoorlijk groot zijn en dat zal de komende dagen duidelijk worden. 

Pas vanaf 19.00 ontstond de eerste bui boven land en die kwam mede door stand door de zeewind die botste op de hete lucht boven land. Daarna ging het hard, want die ene bui triggerde ook diverse andere zware onweersbuien boven het westen en midden. De hoofdmoot kwam vervolgens uit Frankrijk en ontwikkelde tot een bijzonder heftig en groot onweerscomplex. Dit werd uiteindelijk de zwaarste sinds 2009. De Shellfcloud die daaraan vooraf ging was buitengewoon spectaculair en de vele foto's die opdoken waren daar getuige van. Deze kan zich zeker meten met 2004 en 2009 gezien de omvang hiervan. 

In delen van Brabant, Limburg en Gelderland waren de druiven zuur, want daar gebeurde vrijwel niets. Daar hebben ze echter al méér dan genoeg gehad.  

Het was werkelijk fantastisch. Uiteindelijk onweerde het hier met enige tussenpozen vanaf 19.30 tot 05.00.  Ook de neerslaghoeveelheden mochten er zijn hoewel dat hier in Haarlem wel meeviel, maar daardoor was de bliksemshow fantastisch mooi te zien omdat het praktisch over mijn huis trok. Dit ga ik niet snel meer meemaken.  

Uiteindelijk trok het hele circus over het midden en noorden van het land waar het ook van dik hout ging. Daar kwamen dus echter ook zeer heftige windstoten voor waar in Haarlem ook absoluut geen sprake van was. De hoogste windstoot lijkt rondom Lauwersoog te zijn gemeten met 113 km/u Op onofficiele stations lijken mij echter hogere snelheden waarschijnlijk. Ook dit zal de komende tijd moeten blijken. 

Vervolgens ontstond er nóg een buienlijn en ook deze leverde het nodige tamtam op, kortom een heel bijzondere situatie. 

Inmiddels is de rust wedergekeerd met veel zon en alleen in het westen is het met 23 graden even wat koeler vandaag. In het binnenland blijft het met 28 tot 31 graden gewoon erg warm. Later zou er een onweersbui kunnen ontstaan in het zuiden. 

Mogelijk komt er vannacht een nieuw onweerscomplex op de koffie, ik denk echter wel dat deze alleen voor de zuidelijke helft zal zijn. Ik kom hier aan het einde van de dag nog over te spreken.

Groet uit een zeer tevreden Haarlem.  

P. 

Source: Fok frontpage

Previous

Next